Gå till innehåll
söndag 12 juli 2026
giotas

Airdeck på gummibåt?!?

Rekommendera Poster

Hej alla sjösättningssugna!

Då jag sålde med min förra jolle med gammel båten så letar jag nu ny...

Hittat en som tilltalar mig vad gällande rätt storlek (290cm) och framförallt rätt färg....och ja färgen är viktigt vill ha en marinblå jolle så är det barasmiley

Har haft 2 jollar och båda har haft plywooddurk, men denna som jag är sugen på har airdeck, jollen finns inte på orten så jag kan inte su hur utförandet är men gissar på i klass med alla andra mellanklass jollar...Nu till frågan:

Hur funkar det med airdeck? hur hård blir botten? går den stå på?

Försämras båtens stabiltet i övrigt? uppförande i vattnet?

Har inte bestämt mig för hur jag ska ha jollen monterad ännu (min nya båt har teleskopiska dävertar), antingen i dessa eller i snapdavits, hur blir en jolle med airdeck monterad vertikalt i snapdavits? viker den sig som ett korthus?

Oj oj många frågor blev det, tacksam för om ni delar med er av era erfarenheter!!

Mvh/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bara haft den gummibåten jag har just nu som dinge. Den har upplåsbar durk - för det är väl det du menar. Min blir stenhård när jag pumpar den. Tycker det inte är några problem att gå på den, det lilla man nu går i en gummibåt. Lätt att suga ur luften och rulla ihop när man skall stuva undan den. Tycker den är helt ok. Fast jag har ju inget annat att jämföra med. Det var pga den uppblåsbara durken jag valde den gummibåten.

Hur den är att hänga upp vet jag inte - jag släpar den alltid efter båten.

tommy

post-945-1394236627,6201_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tur att det finns sånna som du Tommy... jag menar dom som tar sig tid att ge ett svar och berätta om sina erfarenheter om div frågeställningar som vi mindre vetande har=)

Nää visserligen går man inte så mkt i jollen men jag står en del i den då jag fiskar rätt mkt när jag ute..

ja då kanske man klipper till på en sån jolle då=)

någon annan som har nått att dela med sig?

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Fördelen med airdeck är att gummibåten väger mindre(durken väger mindre) och att det är lättare att packa upp eller ner båten(du slipper hantera durken).Nackdelen är att botten blir inte lika styv,du får lite sämre gångegenskaper och prestanda.Om jag hade motorbåt med dävert skulle jag inte köpa jolle med airdeck.Jag skulle köpa en Rib eller om det blir för tungt en gummibåt med aluminiumdurk.Airdeck funkar på jollar upp till 270cm sen blir de för mjuka i botten(det går inte att behålla styvheten i botten i ett längre skrov).De enda som klarar airdeck över 270cm är Zodiac med sin högtrycksdurk och köl men de kostar över 20000kr för en ny.Se upp med lågprismärken om du skall ha airdeck över 270cm,jag har dålig erfarenhet av dem-de blir för mjuka i botten och får därmed svårt att plana och går dåligt i sjön.

Mvh Optimisten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är klart om du skall stå och fiska i den är den nog inte tillräckligt stabil. Jag har bara min jolle för att ro iland när jag svajankrar. Dessutom är den bara 210 cm lång.

Och jag fiskar aldrig annat än att jag dörjer efter makrill.

För min användning är den perfekt

tommy

post-945-1394236627,7357_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jooo med en kort jolle utan motor för att kunna ro iland med så är det nog perfekt.... ska ha motor o använder min ganska flitigt....

mmm misstänkte att det kunde bli som du skriver optimisten.. mjuk o svajigt... j..vla skit jag som äntligen hittat en jolle som är billig o snygg!!!!!

http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=80044

ja ja får leta vidare då....

tackar för input!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan, kan man nog...

men känns som att man har projekt att hinna... sen så är ju jollar som är gjorda för plywood durk förstärkta mellan gummiduken(botten) och pontonerna så frågan är ju hur länge det skulle hålla med en gnuggande plywood i en jolle som inte är gjord för det?!

Nåväl.. hittade just att samma märke finns i 3m med plywood durk dock har inte byggplast som jag handlar av den i sitt sortiment... får leta vidare!

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...