Micke9000 16 Postad 1 Februari , 2011 Hej, Sitter i tankarna att byta motor. Yamaha står klart varmt om hjärtat då nuvarande motor (F40 år2000) har gått fint. Vad jag kan se så har modell 2000, 4 cyl och förgasare och väger ca 110kg. Modell 2011 har 3cyl med EFI och med en vikt på ca 90kg. Någon som har erfarenhet av modell 2010/2011 med EFI? Hur kommer det sig att den är hela 20Kg lättare? Samma eller bättre prestanda acc osv? Alla svar välkomna. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 2 Februari , 2011 Den gamla F40 var en nedtrimmad F50. Därav högre vikt och 4-cyl. Den nya är en helt ny konstruktion som jag är rätt säker på delar block med F30. Det är rätt stor skillnad mellan EFI-förgasare. Har haft F50 med både och och den med EFI var lite snålare men framförallt bättre vrid på låga varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 2 Februari , 2011 Hej, Låter inte så illa. Motorn ska sitta på en buster m. 20kg mindre på aktern gör ju inte saken sämre. Misstänkte att det skulle bli bättre vrid i EFI. Drar även vattenskidor, då är det ju a och o med vridet. Man vill ju inte byta ner sig Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 2 Februari , 2011 Tänk dock på att din jämförelse mellan olika F40 blir inte direkt jämförbar mellan mina olika F50. F50 både med och utan EFI hade samma antal cyl och samma kubikvolym. Detta skiljer sig mellan nya o gamla F40. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser