Gå till innehåll
söndag 01 mars 2026
Rederiet

Råd om Motorval?

Rekommendera Poster

Halloj alla sneseglare!

Har äntligen blivit medlem i detta eminenta forum och behöver hjälp och råd.

Är på gång att byta båt och har fastnat för Uttern 5700. (Har idag ryds 485 FC). Är nu så här att jag har hittat två likvärdiga båtar med två olika motorer.

På den ena sitter det en Yamaha 60hk fyrtakt från -07. Den andra har en 75 hk Mercury Optimax -07.

Har i dagsläget en 50 hk Suzuki fyrtakt och är helnöjd. Så jag antar att Yamahan är likvärdig. Men Optimax kan jag inget om... Har hört att dom låter lite mer och luktar olja?? Mn som sagt vet ej.. 

Vad bör jag välja på denna båt?

Tacksam för alla svar och synpunkter!

MVH

Per.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du väljer mellan just de två motorerna skulle jag välja Optimaxen för att den är störst. 60hk måste vara för lite för den båten även om jag personligen inte har provkört den.

Har själv en optimax (115hk) och är ganska nöjd med den. Ljudnivån och lukten är inte ett problem, däremot är den inte lika vibrationsfri som en 4-taktare.

Helst skulle du nog hitta en med 90hk 4-taktare....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtens rekomenderade motorstyrka är 50hk-90hk och väger 750kg. Din nuvarande båt väger väl en 475kg så det är många extra kilo att driva, speciellt när det är 10hk mer än vad du har idag. Minimummotorn till en båt är väl egentligen inte bra att erbjuda alls tycker jag för det skapar ofta missnöjda kunder som är arga för att inte säljaren gav ett bättre tips.Detta kan vara anledningen till att nuvarande ägare inte är nöjd. Dessutom kan båten bli svårsåld för dig en dag.

Senast ändrad av Rolle85 | 13 januari 2011 | 21:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite orolig för att just 60 hk är för litet oxå... Rolle Vill du upprepa ditt tidigare inlägg, tror texten försvann.

en båt är aldrig ett bra alternativ och kan vara anledningen till att nuvarande ägare inte är nöjd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu är det uppdaterat ovan. Jag tycker som tidigare skribent att 75hk är nått jag skulle vilja ha på denna båt. 2-takt är också starkare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut! Känns helt klart rätt med Optimaxen.. Men då kan man ju undra hur värdet står sig i framtiden på en optimax? Är det vanligt på nya båtar idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har upplevt att 2-taktare med säg 60hk har högre vrid än en 4.taktare med 60hk / varvar ur lättare.

Senast ändrad av Rolle85 | 13 januari 2011 | 21:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är nog svårt att va så generell o skillnaden kan lika gärna va åt andra hållet, ex vis är Evinrude E-TEC 90 en klen motor och Suzuki DF90 är en stark motor.

Tror båda motorerna är för små men Optimaxen har i detta fall fördelen att det  går att göra en nästan 115 hästare genom att programmera om boxen, då tror jag det blir en trevliog båt. Så glöm Yamaha-båten om du inte får den riktigt billigt o är beredd att byta motor om det inte funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla svar!! Ska ta en tur i helgen och se om det blir affär...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

där ser man, jag trodde de direktinsprutade 2-taktarna var riktigt rappa rackare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man ska va generell om vilka motorer som är starka så tror jag det är bättre att titta på var i serien de befinner sej. Om vi tar Suzukis starka DF90 så är den minst i sin serie som sträcker sej till 140 hästar. Suzuki DF140 är däremot klen, avsevärt klenare än ex vis en Mercury Optimax 135 som egentligen är svagare än Suckan på kåpan men den är just det, minst i sin serie. Fast inte ens detta gäller alltid. Tillverkarna kan faktiskt avvika 10% från vad som står på kåpan så en 90 hästare får kallas för det om den har mellan 81 och 99 hästar, de flesta ligger nog dock ganska nära det uppgivna. Det är ju som du skrev inte bara maxeffekten som avgör, men att generellt säga att tvåtaktarna är starkare är inte riktigt rätt. Det här är ju oxå ganska små skillnader o det finns nog ingen 60 hästare som kan matcha en 75 hästare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...