Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Hane

Ryds 23 DC, Uttern D68, Yamarin 64 DC mm?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi har en Ryds 568 GTI idag som vi är väldigt nöjda med men vi vill kunna utnyttja båten mer och använda den som weekendbåt mm. Vi vill gärna ha tillgång till toalett, möjlighet att laga mat, gärna U-soffa så vi kan bädda extra sovplatser i aktern. Vi vill samtidigt inte att den ska vara för stor. Vi hade hoppats få in den i vår vanliga båtplats (2,5 m mellan centrum på y-bommarna) men det är väl en önskedröm (de flesta är ju ca 2,5 m bred)? Vi har tittat på Ryds 23 DC, Uttern D 68 (i och för sig ingen U-soffa), Yamarin 64 DC. Är det någon som har tips på andra båtar som kan vara av intresse? Vilket är bästa valet av de tre ovan?

Tacksam för svar.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min 64 på en båtplats som är 280 cm mellan bommarna och 240 cm mellan flötena på bommarna. 64an  är 248 cm bred men det är uppe vid relingen och även relingslisten ingår i den bredden. Nere vid vattenytan skulle jag gissa att bredden är ca 230 cm, det är sällan båten rör flötena.

Du eftersöker ju pentry och toalett men 64an har inget av det. Det går visserligen att sätta en kemtoa i baksoffan o det finns en vask som kan monteras vid passagerarstolen o plats för ett enlågigt gasolkök på ruffluckan. Det enda stället en kompressorkylbox går ner på är i baksoffan men där skulle ju toan va. Enklare boxar går ner i sidofacken men de blir små o tar ju rätt mycket mer ström. Jag övernattar ganska ofta i min 64a o lagar ofta mat o det funkar men är lite bökigt o man får förbereda en del hemma, toalettar gör jag iland.

64an är en fantastisk sjöbåt o en kompromisslös 20-fots DC. Det som finns i båten funkar bra. Med vända stolar blir sittbrunnen otroligt social o man kan sitta 6-8 pers o ha det trevligt. Men vill man använda den som weekendbåt har man gått över gränsen för vad båten klarar med hyfsad bekvämlighet. Det går men blir bökigt.  Det låter som det istället är 68an du ska titta på i Yamarins sortiment. Vill du ändå ha mer info om 64an så fråga på, vi är ganska många som har en här på MG.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset om Finnmastern. Den ser väldigt fin ut. Jag pratade precis med en säljare i Kungälv. Enligt broschyren på Finnmasters hemsida så är den 2,41 bred men säljaren sa 2,48. Han skulle komma upp och återkomma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser att du bara nämner nyare båtmodeller, men kan du tänka dig en lite äldre båt som i mitt tycker fortfarande håller måtten och har det mesta av dina önskemål, så titta på Nidelv 23 DC, gärna targamodellen. Det är dessutom även det ett kvaltetsmärke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kollar både nytt och begagnat. Vi vill nog helst hitta en begagnad. Jag tycker det vita skrovet på 2011 är snyggare än det gula :-). Tips på någon annan båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag faktiskt inte riktigt med på vad du menar med det gula? Jag tänkte mer på att D68  -09 vs -10 är två helt olika båtar.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är det endast nordiska båtar som är intressant?

Jag hade en Yamarin 59HT sommaren 2009, köptes helt ny till ett riktigt bra pris på mässan. (ca 350,000:-)

Men denna båt var allt för liten, den hade ingen toa, ingen vask och inga matlagningsmöjligheter.

Båten såldes och denna sommar har vi haft en Bayliner 2355.

Separat toa med tank, färskvatten med vask, spis för 220v eller sprit, micro vid landström, varmvattenberedare.

4st fullstora kojer, två stycken i V bädd fram samt två stycken i midcabinen, dessa i midcabinen är ca 2m långa och kanske 130 bred. Gott om plats med andra ord i en ganska liten båt.

Efter att ha haft en helt ny båt som var ganska dyr med tanke på storlek och användningsområde, så känns detta alternativ otroligt mycket bättre. 

Visst, det drar lite mer soppa, våran ligger på ca 1,6l distansen, men Yamarinen låg på ca 0,9, totalt på hela säsongen så var det inte så farligt.


Om du tittar på båt för (Jag gissar vilt) ca 400k, så får du väldigt mycket jänke båt för dessa pengar.
Nu vet jag att det finns en hel del som säger att de nordiska är ju bara så otroligt mycket bättre, fast det är något som jag själv verkligen inte kan hålla med om. Yamarinen var långt ifrån problemfri, det knarrade lite här och där, kapellet kändes halvdant, dålig passform på stege framtill och så vidare, min Baylinder från -00 som vi har nu känns absolut lika kvalitetsmässigt.

Nu kommer det att komma massor med trådförstörare som säger Köp inte Bayliner, du sjuker vid 8m/s!, men tro inte allt du hör. 

Här är några tips på fina båtar som passar för dessa pengar, samt är väldigt mycket mer båt för pengarna än vad man får för en nordisk båt:

http://www.blocket.se/sodermanland/2006_Sea_Ray_240_245_Sundancer_Trailer_CE_46T_30592093.htm?ca=11&w=3

 

http://www.blocket.se/sodermanland/2008_Sea_Ray_240_245_Sundancer_Trailer_CE_68T_30930274.htm?ca=11&w=3

 

http://www.blocket.se/stockholm/Bayliner_245_2004_CE_markt_ca_110_timmar_30070074.htm?ca=11&w=3

 

Just my 2c!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha kollat på båt under de senaste 6 månaderna slog vi till för ett par dagar sedan. Det blev en Aquador 23 wa. Vi vill ha båten både till fiske, dyka ibland, kanske lite vattensport och att göra lite utflykter med. Har kollat säkert 25 olika båtar i denna storlek och för vår del var denna modell perfekt. Aqaudor är lite dyrare dock men hopas få igen pengarna vid fsg. Tycker även eras kvalitet verkar bra. Vi bestämde oss först för vad vi ville använda båten till, sedan var det storlek, efter det HT, DC eller WA. Budget fanns hela tiden i bakgrunden. Kolla Aqaudors 23 serire, tror dom är riktigt bra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. Vad gäller Finnmastern så tycker jag den har perfekt storlek, men jag hade ingen aning att det var stor skillnad mellan 09 och 10. Jag har bara tittat på Finnmastern en gång och det var i onsdags i Kungälv. Vad är det som skiljer mellan årsmodellerna?

Jag har inte tittat på amerikanska båtar förut. Jag får nog fördjupa mig i det. 

Ska kontakta båtklubben igen och se hur vi ligger till för att få en bredare båtplats. Vi står i kö för en 3 meter. Finnmastern är 2,41 (enligt beskrivningen) och den kanske skulle kunna gå in i vår 2,5 m båtplats (centrum mellan bommarna), eller vad tror ni?

Aquador är min drömbåt. Deras 23 DC är fantastiskt snygg men den är lite dyr just nu :-). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag menade Uttern D68.

2010: http://www.blocket.se/varmland/Uttern_D_68__2010_26262926.htm?ca=21&w=3

2005: dvs modellen som var med till och med 2009: http://www.blocket.se/ostergotland/Uttern_D68_Exclusive_13327953.htm?ca=21&w=3

 

Modellerna fanns parallellt under namnet D66 Inombord/D68. 2008-2009.  

Här har du en D66 inombordare med V8: http://www.blocket.se/stockholm/2008_Uttern_D66_Mercruiser_5_0MPI_Sotvatten_29864215.htm?ca=21&w=3

Den finns med diesel och två olika bensinare 4,3 liters v6 220hk eller 5,0 v8 260hk.

Den nyare eller D66 inombord om man så vill har en trevligare planlösning i mina ögon. Dessutom en snyggare båt. Men sånt är ju upp till betraktaren att avgöra. 

 



Senast ändrad av All_to_slow | 07 januari 2011 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har åkt och kört lite Ryds 23 DC och tycker att den är trevlig. För storleken vettiga utrymmen och bra köregenskaper.

Andra lämpliga kandidater är väl Nimbus 21&22 och Maxi 680.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en D66:a med en Verado 250 på och jag måste säga att det är en underbar båt. Det skiljer en del i utrustning de senare årsmodellerna är mera välutrustade med tex. vatten toalett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...