Gå till innehåll
onsdag 24 juni 2026
Westfjord26

Limma på vintern

Rekommendera Poster

Jag brukar alltid lacka med enkomp-lack på vintern efter tips från MG-are, funkar jättebra, nu skulle jag behöva limma lite teak mot teak, funkar det att limma med enkomp-lim typ polyuretanlim i minusgrader?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knappast utomhus då man vid limning med PU-lim använder just vatten som aktivator. Med epoxylim är det lite annorlunda även om det heller inte lämpar sig för minusgrader så fungerar det hjälpligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Ja, att använda enkompfernissa när det är några minus ute är toppen - torrt och det torkar långsamt. Vad gäller att limma när det är kallt sägs det ju att det inte är så bra, utan man ska väl ha minst några plusgrader. Jag kan tänka mig att limmet inte fäster lika bra när det är kallt, men jag är inte säker. Kontakta tillverkaren, och diskutera. Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det inte är någon större belastning på grejorna borde det funka med Sika-gegga eller motsvarande från annan tillverkare. Den kan ju förvaras i frysen och skall fungera bra när den tinat, men du får räkna med lång torktid. Jag har limmat några teakproppar nu i vinter, de satt fast när jag kollade härom dagen, men då hade det gått över två veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...