Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
frpdk

Halvmodell

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt att bygga en halvmodell av en gammal Americas cup båt. Är det någon som känner till litteratur/ritningar etc för halvmodeller..

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, sjöhistoriska har ju en del ritningar på fritidsbåtar, men americas cup kan vara värre?
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Samlingar/Sok/?q=hidden:meta:category:ändamål;fritidsbåt AND hidden:meta:category:Ritning

I denna gamla tråd funkar inga länkar längre, men längst ner finns iaf ett boktips.
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=322036

Hoppas du får bättre svar när tråden lyfts.

Mvh Thomas

Ps Det var ett år sen entusiasten larsgustav i länken var inloggad senast, men du kan ju prova att mejla honom mha sidoknappen i hans inlägg. Kanske vet han det mesta om halvmodeller vid det här laget?
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 13 december 2010 | 07:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kul med flera som är intresserade av att bygga halvmodeller. Mitt tips för att få tag på ritningar är att gå till ett antikvariat och leta under Nautica. Det finns ett antal olika publikationer med bilder och ritningar på Americas Cup-båtar genom åren och böckerna är billiga att köpa. Välsorterade bibliotek kan också vara ett uppslag. Ofta kommer man rätt långt med bara en profilritning om man känner till måtten på skrovet. Det är du inte så svårt att rekonstruera spantrutan, även om den inte blir 100%igt korrekt. Men det krävs nog en erfaren konstruktör för att avslöja en sådan liten genväg. Jag har själv gått till väga på det sättet vid bygget av en modell av den havskryssare jag ägde på den tiden.

Lycka till med projektet

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...