Gå till innehåll
söndag 15 juni 2025
Micke9000

Dubbla B+ på generator. VP MD21

Rekommendera Poster

Hejsan.

Hjälper en vän att dra om elen till motorn, MD21. När jag kommer till generatorn så har den två B . Ingen B-, men den antar jag är jordad i motorn med infästningen. Allt har fungerat men en översikt av gamla kablar är ju inte fel.

Nu har B :arna laddat två olika batteribanker. (Se bild, ena B är bortkopplad nu för omdragningen)

Vid omdragningen vill jag kunna styra all laddning till bank 1 eller 2 via huvudbrytare.

Ena B går genom ett par externa dosor vilket jag antar är dioder och reläer. Sen andra B går direkt till bank 2.

Om jag utesluter anslutningen till bank 2 och låter all ström gå via  B anslutningen som går genom diod/reläerna, mister man något då?. Eller kan man lägga ihop båda B arna till samma bank?.

B med relä/diod anslutningen går till på startmotorn.

Vad är skillnaden?

Misstänker att det är oem generatorn till Md 21 (Ah?)

Mvh Micke

post-6937-1394236564,1608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte låta det vara som det är?????????

Sköter sig själv utan att ställa om brytare.

Har jag missat någon finnes som du ser?

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en lång historia i ett gammalt elsystem.

Ska sätta in en 1, 2, ALL brytare. Därför vill jag bara ha en Maximal laddning.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK du gör som du vill.

Jag vill inte ha en sådan brytare/välgare allt som ska ställas om kan glömmas.

Har kanske jobbat för mycket med automatisering.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I det här fallet ska 4st 75Ah batterier jobba som 1 start, 3st förbrukning.

Vill stänga av allt som har att göra med start samt bara ladda fullt i till förbrukning efter strömuttag.

Får man ut full laddström man bara använder en av två B ?

 

Mvh Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://forum.hamnen.se/motor-drev-propeller-och-elektronik-motorbatar/9697-generatorfraga-md2b.html

Verkar som en bra båtgenerator där man nog inte behöver skiljedioder eller relä. 14,8V passar bra för förbrukningsbanken för effektiv laddning.

Man får kolla batterivattnet men en båtmotor går sällan mer än några timmar i stöten och då behövs all laddning man kan få så spänningen är inte omöjligt hög.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Läste tråden... 2st B är ju toppen om man har två helt skilda banker med två brytare. Varav en endast ansluten till motorn.

Det verkar med andra ord som man kan använda en utav B till laddning, men är inte 100.

VIll helt enkelt kunna starta på vilken bank som helst samt samköra alla batterier.

Där tycker jag dubbla B fallerar?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt finna något på nätet som kan verifiera min undran om det är två skilda utgångar. Jag hittade denna

http://www.motoren.ath.cx/download.php?filename=_electrical/SEVMotorola.pdf

som ser ut att vara samma som den generator din kompis har. Den är SEV Motorola som visst även var Marchal en period eller om det var där det började.

Jag kan inte hitta någon koppling med dubbla batterier men varför har man två B om det inte är för dubbla batterier, det är ju vad alla båtar behöver. Däremot inte så ofta bilar. Vi använder nog bilgeneratorer i båtarna känns det som.Billigast så förstås då det är där det stora serierna finns.

Beträffande att du vill kunna starta från valfritt batteri:

Kan du inte bara koppla in förbrukningsbankens plus med startbatteriet då man behöver extra kraft. Bara en kraftig brytare eller relä (startsolenoid). Laddningen sköter sig själv, det behöver inte manuellstyras.

Du skulle kunna koppla in förbrukningsbanken alltid när motorn startas. Med en extra ihopkopplings-solenoid kopplas batterierna ihop endast när startnyckeln ger ström till startmotorns vanliga solenoid.

En koppling som skulle stärka alla med startångest. Ingen brytare att glömma och inget att tänka på när det väl är installerat. Dessutom mycket enkel koppling.

Alltså ett kraftigt relä eller solenoid kopplas in och kopplar ihop batteriernas pluspoler. Minus ligger ju redan gemensamt. Kolla ledarnas areor så det inte är för klent från förbrukningen. Även minusledaren förstås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidorna 29-32 finns det kopplingar med dubbla batterier.

Dioderna som separerar batterierna verkar ligga i generatorn så det ser rätt kopplat ut som det är i kompisens båt. Gör du en förändring är det risk att det blir till det sämre. Frågan är vad som finns i burkarna. Bäst att mäta om batterierna får rätt spänning, minst 14,4V vi d 20 grader. Är det t.ex skiljedioder på vägen kan du ta bort dem. Där tappar man bort en bra generators laddvillighet. 13,5V förstör batterierna i längden.



Senast ändrad av forgus31 | 28 november 2010 | 13:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar på ditt resonemang, har jag fattat rätt att du vill använda alla batterier till förbrukningsström?

Eller är det bara vid start du vill ha alla sammankopplade? Isåfall varför?

Enbart till motorstart skulle nog ett vanligt startbatteri hålla nästan hela sommaren till start utan laddning.  Därför förstår jag inte varför du vill koppla in dina förbrukningsbatterier vid moterstart.

Skulle du av någon anledning vilja göra det så är ju Forgus förslag en utmärkt ide.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Precis så. Vill kunna koppla in startbatteriet vid extra kraft. Detta vill jag styra manuellt via brytare som sagt.

Problemet blir väl då att båda B laddar samma batteribank?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så länge du laddar är det OK att ha batterierna ihopkopplade. Har du någorlunda likadana batterier går det bra även efter laddning förstås. Ett startbatteri har lite andra egenskaper och kan ladda in i batteribanken men så länge man är i båten är det säkert OK.

Det är på lite längre tid och utan laddning som det är onödigt att riskera en överflyttning av energi från t.ex startbatteriet till förbrukningsbanken. (Åtminstone vårt startbatteri håller alltid lite högre spänning än batteribanken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min vän har nu fått klart att det fungerar att bara utnyttja en B .

Tack för alla svar. Det öppnar till nya möjligheter :)

 

Mvh Micke

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm

Trådskaparen fattar nog frammåt sommaren efter någon liggedag i naturhamn vad vi har försökt förklara.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skyllermarks håller med forgus angående att skiljedioderna stjäl mycket laddning. Och menar att skiljerelä är en bra lösning (sid 14) ... http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf
(Monterar du loss den röda skiljediod-plattan så hittar du förmodligen en enda direktkopplad B där under? Laddningen förbättras enligt ovan utan dioderna, men fortfarande är det ett frågetecken vad det är för grejor som idag hänger på den ena av dina splittade B :ar? Laddregulatorn skall enligt forgus schema reglera efter sin insignal inhämtad kretsmässigt före dioderna, så ytterligare burkar efter verkar onödigt. Noterar också att vissa tillämpningar har fördröjd laddstart via oljetrycks-inkoppling på regulatorn. Bra ifall man har utväxlat gen-varvtalet för laddning redan vid tomgång.)

... och att moderna batterier numera gasar ganska lite vid viss överspänning (själv skulle jag f.ö. inte montera batterierna så här öppet, de kan få fel som ger gnistor och även lite knallgas kan väl skvätta syra i ögonen) ... http://www.skyllermarks.se/sv/artiklar/ett-batteri-till

Att ha huvudbrytare för att snabbt kunna koppla ur batterierna om det börjar osa bränt i kablarna är en bra idé, tycker jag. Även att kunna bryta då båten lämnas. (Däremot inte att styra själva laddningen med en manuell omkopplare, kan ju glömmas i fel läge och är egentligen onödigt).

Hittade det här lyxiga brytar-kitet, med inbyggt skiljerelä (art.nr 46598) ...
http://www.vikingyachting.se/index.html
Verkar som att det är tre st enpoliga brytare, där väl emergency parallell kopplar ihop start- & förbrukar-batterierna (bra om alla batterier råkar vara ganska jämnvärdigt urladdade så att startmotorn inte får fart)?

Kanske detta kan va nåt, kostar en del men kvalitets-brytare krävs vid stora strömmar i fuktig miljö !?
/ Thomas

Edit: Gråfärgade avsnittet tillagt, bl.a.

 



Senast ändrad av Thomas-1 | 29 november 2010 | 16:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Har haft denna koppling i min på i 5år. Är alltid på min vakt gällande brytare och el.

Jag tycker denna mekaniska lösning fungerar bra. 

I båten jag håller på och fixar elen i har haft två helt separata kretsar. Det har t ex inte funnits en möjlighet att starta på förbrukningsbatterierna om startbatteriet skulle sluta fungera.

Kyl har gått på startbatterierna, likaså värmare. Men inte pumpar samt stereo. de har gått på förbrukningen. En röra med andra ord.

Ägaren innan har säkert gjort på detta sätt p g a de båda B arna på generatorn. Han har helt enkelt inte vågat koppla ihop dessa vid drift. (gissning)

Självklart har ju byte av generator kommit på fråga då denna är på dryga 35Ah. Men den får hänga med ett tag till eftersom man enligt uppgift kan använda sig av en B för all laddning.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst kan man använda sig av en B , välj då den som rimligen finns under den röda diodplattan.Tag alltså bort diodplattan, utförs väl ungefär som exemplet på Skyllermarksajtens sid 14. Koppla alltihop som satt på de olika B :arna till denna enda diodfria direktanslutning, och sätt dit ett skiljerelä istället som automatiskt separerar förbrukarbanken från startbatteriet då generatorn inte laddar. Schema enligt skyllersajten. Ett relä för ca 400 :- är allt som krävs.

Du får då 0,7 V högre spänning och mycket bättre laddning.

/ Thomas
 



Senast ändrad av Thomas-1 | 30 november 2010 | 08:49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enl. specifikationen ska generatorn vara på 14,4V. Med dioderna borttagna 0,7V högre eller 15,1V.

Jag skulle låta dioderna ligga kvar. De två batterikretsarna kan du ändå koppla ihop när du vill (t.ex med en omkastare) och slipper det mekaniska reläet. Dioder slits inte.

Din vän har den ultimata generatorn. Något svag men det är bara några minuter i bulkfasen som fyra batterier tar åt sig mer laddning än de 35 A den ger.

Om du tar bort dioderna och får 15,1V ska han kolla batterivattnet några ggr första sommaren. Likaså att ansluta apparater klarar den högre spänningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är tvungen att ta upp tråden igen!

Hade tänkt att inte bry mig men jag tänker på andra trådläsare, säger man en sak tillräkligt många gånger så blir den en sanning.

Det har t ex inte funnits en möjlighet att starta på förbrukningsbatterierna om startbatteriet skulle sluta att fungera.

Jag bara undrar vilka batterier är det som brukar vara sämst laddade efter några liggedagar?

Nästa stycke är jag enig med dig om, värmaren vill jag ha kopplad direkt på batteriet för att undvika att den stängs av innan den har gått på avsvalning.

I princip är B 1 och B 2 ihopkopplade vid drift.

Håller helt med Forgus om hans åsikt om generatorns storlek.

Min personliga åsikt  är att du går från ett väl fungerande automatiskt system till ett med en del osäkerhetsmoment.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar :)

Det är just här som är bra med forum.

Man får råd och tips, visst kan man ändra vissa saker.

Eg skulle tråden enbart löst om man kan använda en B på en generator med option skilje-platta.

Nu gick vi igenom basic i elsystemet och det är så klart bra.

Får testa en sommar och utvärdera.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, blir kanske i högsta laget med 15,1 V.
Verkar också som att skiljedioderna i detta fallet behövs för att kunna ha laddlampa kopplad i dess backriktning? Enligt skissen används ju istället enbart amperemeter om skiljedioderna tas bort.

Kan nog som sagt vara klokt att nöja sig med 14,4 V, även om det är lite synd att bränna bort uppåt 23 W i dioden till ingen nytta. Är ju värmeeffekt som i en smärre lödkolv.

/ Thomas

post-10006646-1394236571,8596_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det bra med ett bollplank när man utvecklar sin idé. Jag tänker ofta på upppfinnaren i TV-sketchen som eld o lågor presenterar sin senaste uppfinning för den dryge patenttjänstemannen som just skruvat av locket på sin termos, häller sakta upp sin kopp kaffe och kommer med sin glädjedödande kommentar om det omöjliga med idén.

Och uppfinnaren: Jag tänkte inte på det. Hej då!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...