Gäst mattias Postad 1 Oktober , 2004 Hej! Har en LOHI 465R styrpulpet med 40hk mercury. Den gör ca 24kn. Enligt tillverkaren är rekommenderad motorstyrka 20-50hk. Enligt sjöfartsverket är den godkänd för 35hk. Tillverkaren har en annan båt med exakt samma skrovform där de rekommenderar 70hk. Hur mycket tål en sådan båt att hänga på tro? Vad ska man tänka på om man köper större motor? Hur kan man förstärka akterspegeln och behövs det? Tacksam för tips och synpunkter! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mark 0 Postad 1 Oktober , 2004 jag kan tycka att man ska andvända tillverkarens rekommeneration efter det är vad dem har sakt. Du kan förstarka spegel med det är mycket jobb att göra det ordentlig(bygga om hella). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 1 Oktober , 2004 Jag förstärkte akterspegeln på min gammle Rana båt. Slipade rent först, rensade med aceton. La på 6-8 lager 600 glasfiber matta på utsidan inne i, och runt motorbrunnen, slipade ner o lackade, blev kanon bra. Ökade motorstyrkan med 50% från rekomenderad. Körde två år utan några problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 Oktober , 2004 Häng inte på mer än tillverkarens rek. utan att förstärka i alla fall. Bästa sättet att förstärka är nog som Berra S har gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 2 Oktober , 2004 Du kan också stärka upp med knän. Dvs trekanter som du plastar fast i stringerserna/skrovet och akterspegeln. Gör du tre såna och plastar upp hela akterspegeln blir det garanterat mycket starkt. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gunnar Jansson Postad 2 Oktober , 2004 Bästa sättet att förstärka enligt mig är saltvattenbeständig aluminium. Ett lager 2-3 mm på bägge sidor. Och då sedan vattenfast playwood på utsidan som vanligt. Blir superstarkt. Fast då med rostfria bultar. Biltemas duger i det fallet. MVH Gunnar J. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 4 Oktober , 2004 problemet e ju också att om båten e dubbelskrovig, så e det ett JÄÄTTEE jobb o komma åt o förstärka innifrån båten. Största kraften blir vid o runt motorfästet, samt mot skrovet.Själva akterspegeln brukar vara hur tjock som helst och det hjälper nog föga att bara gjöra den tjockare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mattias Postad 4 Oktober , 2004 Tack för synpunkter! Funderar på om jag ska sätta några stöttande knän inne under motorbrunnen som kan fästas mot durken och avlasta trycket framåt. Det är ju dock svårt att komma åt. Vad jag läst så är kraven från sjöfartsverket blandannat att man på fullgas ska kunna svänga maximalt fram och tillbaka utan att båten blir instabil. Tänkte tulla lite på detta för att reglera det med ökat sjövett och förståndig körning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser