Doktorn 0 Postad 21 November , 2010 Hej, har en gammal fin kardan upphängd Lyth kompass, som jag behöll från en av mina gamla BB11 or en gång i tiden. Den var då målad! Lade ned ett enormt arbete och lyckades få den mässingsvacker igen. Dock! Det finns en liten luftbubbla i den, talade en gång med Lyth och de rekommenderade ren sprit, Spiritus dilitus, som msn har på mottagningen. Försökte då på alla sätt att fylla (!) kompassen, ja tom med hjälp av injektionsspruta, men likväl den förhatliga luftbubblan finns där. Den har alltså aldrig försvunni och knappast blivit större på 10 år.t. Dvs den är uppenbart tät i sin förslutningsskruv. Träd nu fram du som gjort detta många gånger och berätta vad jag skall göra. Den är ju både dekorativ samt fungerande, så den skulle med all rätt pryda båten. Hälsningar Doktorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 November , 2010 Att kyla kompassen i frysboxen funkar kanske även om den är spritfylld, enligt Robert99:s tips?http://www.maringuiden.se/forum/;thread=375916 / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 22 November , 2010 Är det inte normalt att det finns en bubbla där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Doktorn 0 Postad 22 November , 2010 Hej Thomas, tack skall testa verkar ju fungera, hur det gör det bryr vi oss inte om! Återkommer med en blänkare när det har testats! Känner inte för att gå ned till sjön just nu -1C och 10 m/s samt snöfall...tar det om några dagar, när/om det lugnat sig! Doktorn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser