Gå till innehåll
torsdag 04 december 2025
Gäst Jonas B

Styrpulpet med 4 tofter?

Rekommendera Poster

Gäst Jonas B

Hej! Min gamla Monark från -70 börjar sjunga på sista versen och jag tittar på nya, eller snarare begagnade, alternativ. En styrpulpetare vill jag gärna ha och motor runt 20-40 hästar. Sådana finns det många på marknaden. Men min gamla båt har fyra tofter (akter-, för- och två mittofter) och det skulle jag vilja ha även på min nya båt. Har tittat på Vator 14R och läst mycket positivt om den - men den har ju en toft för lite för min smak. Någon som har koll på lämpliga båtar som matchar min krav?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste du ha fyra tofter? Många styrpulpetare har ju mer gått över till längsgående bänkar för att det ska bli lättare att röra sig i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med Stefan! Värdelöst med massa tofter som bara är i vägen ... tex när man ska kliva i och ur ... när man ska fiska ... sitta och driva och prata lite med varandra ... eller ta en liten picknick i båten ... ;-) En fri yta mitt i båten är överlägsen vid de flesta tilfällena! Fundera ett varv till vad du ska använda båten till och om du verkligen tycker att den gammla inrednigsstilen håller måttet idag! mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni har ju naturligtvis alldeles rätt. Jag är så konservativ... :-) Så jag omformulerar min fråga: Har ni några tips på bra båtar för runt 20-40 hk med denna utformning, alltså tofter längs sidorna och en mer öppen planlösning? /Jonas (numera registrerad som Forte)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crescent 432 är ju ingen dum båt. hade en sån ett tag. (den blev stulen) och den trivdes jag väldigt bra med. gick fint i sjön. gjorde ca: 30 knop med en 40 hk bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan! Vet inte alls om mina förslag överrensstämmer med dina önskemål, men här är mitt tips: Höga Rodd 455 Sport. Begagnad med 40 Hk ca. 50-60 000 kr beroende på framför allt motorns ålder och skick. En mycket bra båt för sin båttyp och storlek. Mina två andra alternativ är öven de Höga Rodd: 435 och 465. Men dessa är lite dyrare och framför allt 465 kräver minst 40 Hk. Ta en titt på www.hogarodd.com om du vill veta mer. Lycka till oavsett vad du än hittar! Med vänliga hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skaffa dig en Kuling GT 460, den motsvarar alla dina förväntningar med råge. :-tackar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...