Gå till innehåll
onsdag 17 juni 2026
pethe

Maxi Maxim VV beredare,byte s-drev tätning m.m

Rekommendera Poster

Hej på er därute i snöyran (lite väl tidigt elle?)smiley

Var ett tag sen sist, men nu är båten inne o ny (begagnad ) motor på väg.

Ngn som har en bra ide på placering av vv beredare i maximen?

Var ansluter man slangarna till beredaren på en Md 21,a

Ngn som bytt bränslegivare , och isåfall var handlade du givaren

Har problem med att det läcker in vatten i förruffen på styrbordssida, räcker det med att täta om rutorna eller kan det komma ngn annanstans ifrån svårt att se, vad skall man täta rutorna med?

Byte av tätning s-drev skrov , är det mkt jobb me de och var köper man tätningen

Ja det va en del, hoppas man kan få lite svar

ps.kommer säkert på fler saker under vintern ds.

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ingen vv-beredare, men en alldeles utmärkt plats borde vara under pentryt, babord om motorn. Det är nära både motor och diskho. Vad gäller slangarna på MD21 kan jag inte svara.

Jag har bytt bränslegivaren, jag monterade en rak modell från WEMA. Jag köpte den på Erlandssons brygga, men de finns nog lite här och där.

Om det inte är tätningen till fönsterna som läcker så kan det kanske vara mantågsstöttorna? Svårt att veta utan att veta var det blir blött.

Att byta tätningen till drevet är en barnlek! Det knepigaste är att lossa de två bultarna som håller ihop övre och undre del av drevet som sitter längst ut åt styr- respektive babord. Jag gjorde två hål rakt under bultarna för att kunna använda en vanlig hylsa med förlängare. De andra 4 bultarna kommer man åt utan problem. Om man sen bara lossar den övre ringen som håller gummitätningen och drevets motorfäste i båten så kan man tippa upp motorn tillsammans med överhuset till drevet, därefter ligger tätningen lös och är bara att plocka ut.

Tätningen finns så vitt jag vet bara i original, den kan du nog handla var som helst, t.ex. Drevia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!Har ni några förlslag var man ansluter varmvattenberedare på md 21 i maxim?

jag ska även ha duch på badbryggan, hur har ni med maximer kranar?

mvh Göran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anslöt min vvv beredare till pluggen som offeranoden sitter i på vattenpumpen ,fick offra en anod(slutna systemet) den andra anslöt jag till en plugg längst bak på motorn under avgaslimpan. Det är mm gängor . Har inte provat det än, men det skall nog fungera. Satte även dit  små kulventiler så jag kan stänga den slingan .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...