Gå till innehåll
söndag 25 maj 2025
Flayban

Borra hål i båten

Rekommendera Poster

Ska montera en ny ekolodsgivare  framför kölen på våran nya Bavaria 40.

Lite med spänning är det, ska den urborrade kärnan falla isär eller är den hel homogen.

Svartet kommer längre fram.

//Jonas

bavaria40@dinstudio.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den håller nog ihop. Har borrat/sågat ur stora hål för olika bottengenomföringa på mina 6 olika plastbåtar. Säkert 20-25 stycken sen höststormen 1969 (och satt igen 10-15 st - dvs flyttat)

Jag har aldrig stött på en borrkärna som delat sig.

Jag har en motorseglare, Fjord 28 S byggd 1979.

När jag för ett par vintrar sen skulle montera en bottengenomföring för avgasröret borrade jag genom skrovet a 20 cm under relingen. Båten har ett kosterskrov och hålet togs ca 20 cm från akterstammen. Jag borrade från insidan med den hålsåg jag hade. Nån billig skit, en sats som jag köpt, troligtvis på Biltema. Den var inte så djup, men jag trodde inte att skrovet var av någon större tjoklek så högt ovan vattenlinjen. Det visade sig att jag hade fel. Jag kom inte igenom när jag borrade från insidan. Som tur var gick ju centrumborret igenom, så jag kunde enkelt borra/såga även från utsidan. Sågen brände nog mer än den skar på slutet. Det visade sig att skrovet i den punkten jag tog hålet var ca 23 mm tjockt (har jag förmig).Det var ju där skrovhalvorna var ihopskarvade och möjigtvis även att däcket är ihopplastat med skrovet.

Med tanke på det så har laminatet i pluggen troligtvis plastats vid två kanske tom tre olika tillfällen. Trotts min misshandel var pluggen som jag till slut fick ut helt homogen, utan minsta tillstymmelse till delaminering. Om en plugg/borrtrisa ramlar i sönder när den sågas/borras ur ett nytt skrov så talar det för mig sitt tydliga språk. Det finns en delaminering i skrovet.

Bifogad bild visar resterna som jag brrade ut senast när jag flyttade intaget för spolvatten, avloppet från toatanken och kylvattenintaget till motorn på fjorden. 10 13 och 15 mm tjocka. Fast dem borrade jag inte ut med hålsåg utan med massa små hål med ett litet borr och sen slipade jämt med Dremmeln.

Borra du lugnt. Det är nog inga problem. Det är ju ingen HR - eller som jag brukar kalla dem - hemmabygge, och det var långt innan problemet med den aktuella båte. De byggs ju här hemma i Kungshamn. Jag ser fabriken från mitt vardagsrumsfönster.

tommy

post-945-1394236547,6582_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...