Riro 115 Postad 3 November , 2010 Är på väg att köpa ett begagnat backslag MS3 till min MD21B som sitter i min Ansö 31. Har förstått att många backslag börjar slira då konorna blir slitna. Hur märker jag det? Om kopplingen börjar slira på en bil märks det ju direkt på att motorvarvet ökar utan att hastigheten ökar. Tänker att det är betydligt svårare att märka detta på en båt, eller? Går det att på något sätt kolla om backslaget verkar OK innan man monterar det. Finns ju roligare saker man kan göra med en båt än att montera i och ur backslag /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 4 November , 2010 Min erfarenhet är att slirningen snarare beror på att lager är glappa, än att konorna är slitna. Kolla efter glapp i ingående och utgående axlar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 4 November , 2010 OK Tack. Ska känna på axlarna ordentligt innan jag monterar det. Jag får lämna tillbaks det om jag inte är nöjd, men det är ju långt till våren när jag kan prova om det funkar. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 41 Postad 4 November , 2010 Jag bytte olja i mitt backslag (bb70 motor)och trodde att det skulle bli bäst med en riktigt bra olja så det blev en turbolja. Oljefilmen blev för stark och backslaget började att slira, det släpper liksom greppet och motorn varvar upp utan att proppelleraxeln snurrar lika fort. Slirar backslaget på det viset kan man inte undgå att märka det. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 5 November , 2010 Vridmomentet verkar högst vid drygt 2000 RPM (33,5 RPS) och 40 hk (30 kW) uttagen effekt, enligt Gantikas inlägg 21/10 2005 ...http://www.maringuiden.se/forum/;thread=61753 P(W) = M(Nm) x 2pi x RPS <=> M(Nm) = P/(2pi x RPS) <=> M(Nm) = 30 x 10^3 / (6,28 x 33,5) Vridmomentet blir ca 143 Nm, eller 14,6 kpm. Reduktionsväxelns utväxling kan man väl bortse ifrån om man håller still backslagets propelleraxel, hänger på en en meter lång hävarm på backslagets motorinkoppling med en 15 kg:s vikt i ändan. Motorkopplingen får inte vrida sig av detta. Gör den det så kommer den troligen att slira ofta. Klarar den exempelvis 25 kpm så finns nog tillräcklig marginal, gissar jag? Vet inte om man kan testa statiskt på detta viset, utan varm olja etc, men men ... Mvh Thomas Senast ändrad av Thomas-1 | 05 november 2010 | 16:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 41 Postad 6 November , 2010 På vissa backslag så är det så att trycket från proppelleraxeln trycker ihop konerna och proppellern måste driva båten framåt för att trycka ihop konerna, byter du tex olja i ett sånt backslag till en olja med för stark oljefilm så börjar backslaget slira. Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 310 Postad 6 November , 2010 Försöker utan större framgång att begripa funktionen utifrån reservdelslistans skiss. Slirkopplingen 63 verkar inte riktigt rymmas inuti det oljefyllda växelhuset? Kan det röra sig om torra lameller??http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742840-44-15810.aspx Nån som kan beskriva nåt närmare om hur den funkar? / Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 6 November , 2010 Jag har ett trycklager på propelleraxeln, så mitt backslag är inte av den typen. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 6 November , 2010 Tror att det sitter en slirkoppling för att skydda om motståndet från propellern blir för stort. /Robin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser