cina1959 0 Postad 26 Oktober , 2010 Hjälp en nybliven båtägare! Suzuki 90hk motor (2006), hur servar vi den inför vinterförvaringen. Vi har inte kört speciellt mycket. Kanske 10 timmar sen föra servicen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 26 Oktober , 2010 det är bara o ta upp den och låta motorn vara ner tiltad så all vatten rinner ut sen till våren byter du bara växelhusolja lätt att fixa själv behöver 1.05L olja kostar ca.150:- har själv DF140 så det är exakt samma grejer fast en annan oljefilter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Oktober , 2010 Brukar stå i instruktionsboken hur man vinterkonserverar motorn. Normal service-intervall är ju 1år eller 100 timmar, även servicepunkterna brukar stå i manualen. Nu skriver du ju inte hur länge sen det gjordes service men var det i våras o det hade varit min motor o den bara gått 10 timmar så hade jag nog förenklat servicen lite. Skippat byte av olja och oljefilter i motorn men bytt växelhusolja, tryckt fett i nipplarna och gjort de visuella kontrollerna. Om du har garnti på motorn fortfarnde så tänk på vilka villkor som gäller för att upprätthålla den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 26 Oktober , 2010 Jag håller inte med 2HOT4U om att vänta med bytet av växelhusolja till våren. Du bör byta redan nu för att kolla att oljan är fri från vatten. Finns där vatten o du lämnar det till våren kan växelhuset både frostsprängas och korrodera under vintern och ett enkelt byte av tätningar har raskt förvandlats till en mycket kostsam reparation. Även övriga servicepunkter bör göras på hösten men är inte lika kritiska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cina1959 0 Postad 27 Oktober , 2010 Hejsan. tack för svaren. Vi köpte båten den 28/5 och då blev den servad innan vi hämta den. Vi fick tyvärr ingen instruktionsbok, vet någon var eller om man kan köpa en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2010 tror knappast att det finns vatten i huset efter 10tim körning om man inte har kört på grund eller nåt hur mkt vatten behövs det för att växelhuset ska frys söder? jag tippar på så mkt så att den skulle ha skurit innan upptagningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2010 fick du med själva serviceboken där man kan stämpla? jag har reparationshandboken som PDF på engelska men är ute efter själva serviceboken där man kan stämpla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Oktober , 2010 Tror inte jag heller man varför chansa på nåt som kostar en liter olja, två packningar o en halvtimmes jobb. Nu innehåller ju havet inte bara vatten, 10 timmar är mer än väl trillräckligt för att en fiskelina ska skära sönder tätningarna. Om du nu inte byter olja så skruva åtminstone ur bottenpluggen o kolla så att oljan är torr... Växelhusolja är gjord för att fungera även vid stora mängder vatten. Smörjer tillräckligt för att undvika totalhaveri även vid förvånansvärt stora vattenmängder.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Oktober , 2010 Du tror ja! Men faktum är att det behövs extremt lite vatten för att frostspränga ett växelhus i aluminiumlegering. Du har ställt rätt många frågor senate tiden som tyder på att Du är novis på detta med båt (inte negativt menat) och det är nog fel tillfälle att börja tro saker, speciellt när Du får tips som är rakt motsatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2010 om risken är så stor då ska man nog byta när man tar upp båten sen innan sjösättningen tänk hur mkt vatten det samlas av all snö självklart frågar jag här men jag fråga andra oxå typ gubbarna på båtklubben där det finns folk som har varit med om saker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 27 Oktober , 2010 Och hur kommer snön in i växelhuset? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Oktober , 2010 Närmsta Suzuki-försäljare fixar fram en instruktionsbok. Om du söker runt lite här så finner du generella råd hur man bör vinterkonservera men det kan finnas speciella saker på just din motor. Så en instruktionsbok bör du skaffa. Har du tänkt sköta motorn själv helt eller delvis så är en riktig servicemanual mycket bra att ha oxå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2HOT4U 3 Postad 27 Oktober , 2010 så det kommer inte in vatten om man inte kör den? tänkte när snön smälter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 28 Oktober , 2010 När du kör så blir växelhuset varmt och oljan och ev. vatten expanderar och när du sen stannar så svalnar växelhuset och då bildas ett undertryck som suger in vatten genom skadade packboxar/tätningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser