pgh73 2 Postad 25 Oktober , 2010 Tjenare. Var ska jag börja. Jo, jag får inte plats med mina klämmor som kommer från laddaren. Jag skulle vilja dra kablar från batterierna till en pluspol resp en minuspol så att jag laddar allt på en gång samt att jag lätt kommer åt med klämmorna från min ctek xs25000. Funkar det att koppla så här enligt bilden? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 25 Oktober , 2010 Med din koppling är de tre batterierna ständigt sammankopplade. Inte bra eftersom motorbatteriet laddas ur samtidigt som de andra när du inte laddar. Du kan komplettera med en strömbrytare mellan din laddare och det ena batteriet som du har tillslagen när du laddar och frånslagen när du inte laddar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 25 Oktober , 2010 Tjenare. Var ska jag börja. Jo, jag får inte plats med mina klämmor som kommer från laddaren. Bla bla bla, nu vet jag hur jag ska göra. Jag kommer att flytta ut ena batteriet fram till motorn för att skapa plats men fortfarande ha samma system som tidigare. Så kommer jag att göra. /Pär Senast ändrad av pgh73 | 25 oktober 2010 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Oktober , 2010 Fast det hela verkar lite onödigt komplicerat????? Din första koppling tar bort effekten av avskiljaren och är inte bra alls. Fråga: Kommer du åt polerna på något av batterierna enkelt? I så fall; - koppla in laddaren på de batteri du kommer åt - koppla ihop batteribankarna med avskiljaren under laddning Klart! Kommer du inte åt någonstans på något bra sätt så dra ut EN batteribanks plus och minus till ett bättre ställe. Koppla ihop batteribankarna med avskiljaren vid laddning. Eller gör en engångsinstallation och skruva fast laddaren permanent, förslagsvis på förbrukningsbanken som behöver mest laddning. En modern laddare kan sitta inkopplad jämt, min 15A laddare i båten är permanent installerad. Startbatteriet är normalt inget man behöver ladda extra, det lilla energi som behöver laddas tillbaka efter motorstart laddar generatorn upp kvickt när motorn går. Jag laddar inte startbatteriet normalt under säsong. Under vinternvilan så kopplar jag ihop båda bankarna via en avskiljare som normalt är öppen och laddar båda samtidigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pgh73 2 Postad 26 Oktober , 2010 För min del här nere i Öresund med omnejd behövs egentligen inte en avskiljare, anser jag. I alla fall inte för min del. Hittills har jag seglat på gästhamnar hela tiden, då med tillgång till landström. Detta kan ju naturligtvis ändras. Eller så kommer jag att ta bort klämmorna och koppla in laddren permanent på batt-banken med hjälp av kabelskor. Det är väldigt trångt i höjdled vid batterierna. /Pär Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Oktober , 2010 Som du själv är inne på så är det bättre med en plint än att sätta klämmor direkt på batteripolen? Har du en plint så kan du där koppla vad du vill på ett enkelt sätt, landströmsladdare eller solcell. Jag antar vidare att du har en säkring på dina förbrukarbatterier... annars kan du fixa det samtidigt. Som skrivs ovan så behöver man nästan inte göra detta för startbatterier utan du kan nöja dig med att göra två plintar på förbrukarbatterierna. Då slipper du dra fram batterierna mer än den gången du kopplar upp ny sladd till de nya plintarna... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 26 Oktober , 2010 har du inte en kontakt på sladden til c-teckens laddsladdar där du kan byta ut klämmorna mot en sladd med kabelskor? har du kontakten så kan du köpa till sladdbiten med kabelskor och ansluta på lämpligt ställe tex i elcentralen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser