Gå till innehåll
söndag 18 januari 2026
hosianna

Hur gör vi, egentligen, på ost/västkusten

Rekommendera Poster

Här kommer några reflektioner från en som seglat länge på både ost och västkusten.

- Ostkustseglare har väldigt sällan en aaaaaning om vad lägga spring är. Här på västkusten skall det helst se ut som en spindelväv innan man är nöjd.

- Min kusin som är ostkustseglare undrade varför inga seglar här. Minsta lilla motvind men även ofta i medvind....ner med seglen och på med järngenuan....

- En naturhamn med en båt i betyder:
       - Västkust: Här kan man lägga till...
       - Ostkust: Hmmm....Upptaget (Det var ett tag sen jag seglade där dock)

- Bergskil?
       - Västkust: Det man förtöjer båten i, så klart.
       - Ostkust: Ingen aaaaning vad det är??? Är det möjligen det som ligger längst ned i kölsvinet och rostar??

- Gammal sjö?
       - Västkust: Skvalpigt efter storm eller kuling
       - Ostkust: Sjö som funnits länge?....eller?

Ändå är det säkert så att det är mer som förenar än som skiljer oss åt: Underbar natur, båtliv, äventyr, luften....osv.

Några fler reflektioner????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju som så att undertecknad inte är ngn seglare men i detta fallet spelar det nog ingen roll.

Jag åker båt i Blekinge skärgård vilket borde räknas till åtminstone semi-ostkust och kan kanske tillföra en ny dimension i detta inlägg.

Nämligen att ett flertal representanter ifrån båda kuster verkar har lite problem med att det plötsligt blir lite för lite vatten under kölen här i vår förhållandevis grunda skärgård. Oj, vad märkligt att man inte kunde köra in i den viken utan att det tog stopp?! Har sett flera (o)härliga exempel på detta vilket gör att man känner sig själv plötsligt förflyttad in i en film gjord av Lasse Åberg....

Hursomhelst, att inte Ostkustare skulle veta vad man använder bergskilarna till verkar uppåt väggarna, likaså att västkustare inte skulle våga segla om det blåser för mycket....? 

Jag antar att kring denna frågeställning råder det ingen schism mellan Öst & Väst och om vem som har rätt, det handlar nog snarare om hur skärgårdarna ser lite annorlunda ut samt hur väl utbyggt det är.

Och självklart vilka stollar man råkat möta på genom böljan den blå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är västkust båtåkare och har varit i sthlms skärgård en gång. så har väldigt lite att jämföra med.

vad man ser till naturhamn så är det egentligen bara först till kvarn på västkusten. sen är det upp till andra om man har mage att lägga sig brevid om det är en väldigt liten naturhamn. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...