Gå till innehåll
måndag 08 december 2025
Gäst Matte1234

Byta inombordare VP till Mercruiser

Rekommendera Poster

Gäst Matte1234

Hej!

Eftersom det har varit problem med min Penta nästan hela sommaren börjar jag övergå till att byta den mot något annat. 280drevet klarar nu inte heller av att backa.. Har fått ett vad jag tycker bra pris på en mercruiser v8 5,7liter -95 med alpha one drev.

Nu till frågan, det jag har nu är ett 280drev, vad jag förstått är skölden mindre på alpha drevet. Är det mycket meck med att byta?  Är det tillochmed så jobbigt att jag bör leta efter ett 290drev helt istället? Hur går man tillväga i så fall, någon som vet? 

Tillsist, är det något jag bör tänka på extra köp av v8an? Tydligen är den havsvattenkyld, men blocket skall vara bytt.. vet dock inte när.

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har hört att det ska finnas adapterplattor men att de är dyra. Nu är jag en genuin utombordarsnubbe men har pillat en del med en bekants Alpha-drev o de imponerar inte. Vissa konstruktionslösningar känns mycket tveksamma, t ex hela växlingssystemet med dogclutch, för att kunna växla ur måste motorns moment hejdas o det görs genom att tillfälligt stoppa den. Om det inte lirar perfekt är risken mycket stor att motorn stannar vid växling. Kylvattenövergången mellan drev o gimbalhousing är en annan tveksam lösning, tätningen in till stödlagret en tredje. Tilt och trimswitcharna en fjärde, för att nämna några. Jag har som sagt mycket begränsad erfarenhet av andra drev men det måste bara finnas bättre prylar än Alpha dreven. Nån annan har säkert koll på vad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det är Alpha gen 1 som har dogclutch inte gen 2?? Men vet inte säkert.. Många är nöjda med sina Alpha drev, som troligen är det mest sålda drevet i världen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft alfa drev flera år o det är inte mer problem med dessa drev än med andra. Bälgar mm byts vart 5-6 år och låter man nån som vet vad den gör göra jobbet så blir det inga problem med läckage mm heller fast det kostar ju en slant. Du får helt klart ett bättre kit o bättre prestanda om du hittar en adapterplatta och ett VP290 duoproppdrev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan sak det är förgasaren. Bör vara renoverad eller utbytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att byta från 280 till 290 behövs ingen adapterplatta eftersom att 290 hålet är större. Jag bytte från 280 till DPS-A och då använde jag adapterplatta för att slippa jobbiga plastarbeten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alpha´ s gen I och II drev är i stort sett identiska invändigt förutom några obetydliga detaljer och att gen II har en större och mer hållbar impeller och impellerhus i metall istället för plast. Allt annat inkl. dogclutch är lika upp till årsmodell -98 då en liten förändring gjordes i överhusets ingående lager. Ingen skillnad vad gäller hållbarhet alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Annars har jag en komplett penta -98 5,7 GL med komplett SX-M drev. Ligger varmt så allt borde vara i bra skick...har faktiskt dubbel uppsättning av allt, var tvungen att köpa allt eller inget vid mitt drevras i sommras. Alltså vill jag bara bli av med prylarna till bra pris för alla.

Mvh Andéas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte1234

Tack för svaren!

Mmm.. Låter lättast & stabilare att köra på ett penta drev då. Förgasare är en krånglade grej på mercruiser?

Seahunter, du har mail! smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade valt Mercruisern vilken dag som helst. Alpha drevet sitter på mängder av båtar och fungerar ofta väldigt bra. Att det desstom ofta är bättre priser på Mercruiserdelar och att du har mängder av propellrar att välja på gör bara saken bättre!

Jag är färgad, jag har åkt Mercury utombordare och trivts bra med dem. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matte1234

Det har blivit Seahunters VP motor.. Var och hämtade den för några veckor sedan.. Så nu är det bara att förbereda för motorbytet, som jag kommer ta nu på vårkanten. Hoppas det blir en bra sommar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...