Gå till innehåll
lördag 08 november 2025
sea-ray_230

Upptagning båt + sjösättning bil

Rekommendera Poster

Enl artikeln i VLT så blev det lake till middag eftersom när bilen kom upp låg det en sprattlande lake i skuffen. Dyrt fiske

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dyraste redskapet jag hört om iaf.. :) Men vem fan släppte in lakjvln i skuffen? Eller hade den nyckel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man får lite gulp-känsla inför den egna upptagningen. Jag ska traila upp min Monark för första gången. Dragbilen är en V70. En fördel är att det är automat, så både bakhjul och framhjul är låsta med p-läget och handbromsen. Men jag funderar ändå om man inte borde säkra upp med nåt mer innan man börjar vinscha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man ska ALLTID lägga en brädbit under bakhjulet, helst ska bilen stå avlastad mot brädbiten innan man lägger i handbroms!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Har trailat upp en hel del. Tycker att framhjulsdriven bil fungerar sämst, speciellt om kultrycket blir högt just då båten ska upp ur vattnet. Min bror höll på att sjösätta sin SAAB när rampen var hal en gång. Han lånade en 4WD och då var det inga problem. Har själv bl a trailat upp med en Volvo 940 med manuell låda och utan diffspärr, men då brukade jag först borsta trärampen ren med en piassavakvast för att få bort allt slemmigt och halt, och sedan sanda rampen. En gång var rampen annars inledningsvis så hal att jag själv gled ned i vattnet då jag skulle inspektera den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drog upp min Yamarin 76DC för första gången förra helgen efter en V70. Båten väger knappt 2 ton med motor... och trailern väger väl ca 400kg...

När väl båten ligger på trailern är det inget problem utan problemet uppstår under tiden man vevar upp båten på trailern. Då uppstår ett negativt kultryck som nästan lyfter upp bilen i baken med nervösa känslor som följd. Å andra sidan uppstår ett bra tryck på framhjulen

Jag trodde det skulle vara tungt att dra upp hela ekipaget från rampen och att jag skulle slira med enbart framhjulsdrift och manuell låda men enda dramatiken var en lätt omisskännlig doft från kopplingen efteråt

Sedan gäller det ju att se till att man har rätt viktfördelning med ca 60-70 kg kultryck.

Cheers
Niffe

Senast ändrad av Niffe | 06 oktober 2010 | 16:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Tror att det där är lite individuellt beroende på vilken kombination av trailer och båt man har, samt hur långt ut i vattnet man kan få trailern. Ena nervositetsmomentet kan vara när båten ska upp på trailern, det andra är när bilen ska dra ekipaget uppför rampen. Själv har jag aldrig haft några problem med det första momentet då jag har valt lite brantare ramper. Har egentligen inte vinschat båten ur vattnet utan snarare lite lätt upp på trailern. Själva lyftet ur vattnet har gjorts genom att köra bil och trailer framåt. Kanske finns det olika tekniker här, undrar vilket som är rätt resp fel isf ?

Jag funderar lite på ditt exempel då bilen nästan lyfts där bak då båten ska upp ur sjön. Om du har samma position på båt, trailer och bil - hur ska du då få av den vid sjösättning ? Den ska ju helst bara flyta av...

Senast ändrad av silviasurfarn | 06 oktober 2010 | 17:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, det där med att låta båten flyta av gäller väl enbart de idiotiska amerikanska trailers som har medar istället för hårda plasthjul.

Jag kör inte ut med trailern längre än att hjulhus hålls torra, dvs. max upp till fälgen.
Detta betyder att trailern står i ca 15 cm vatten och eftersom båten sticker 35-40 cm i fören gäller det att rampen är tillräckligt brant

Hävstångseffekten (när bilen lyfter) beror ju på överhänget från boogien till rullarna längst bak på trailern. Under några korta ögonblick belastas väl dessa med halva båtvikten innan man når fram med nosen till första hjulparet.

Båten kommer väl att vevas ned med samma känsla i halsen när våren kommer (har ju inte gjort det med denna storlek förut). Alternativt tar jag en kranbil som får lyfta ned den men då är det ju ingen sport längre!

Lite lätt upp på trailern.... ?
Det betyder väl att när nosen på båten siktar mot stjärnorna skulle jag sätta mig i bilen och dra upp härligheten? Konsekvensen blir ju att aktern (som fortfarande ligger kvar i vattnet) kommer att slå i backen!

Vad har du för båt när du kan göra så som du beskriver?

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag trailade upp min Ryds 535 med min Kia Ceed Sporty Wagon kombi med automat och det var det enklaste jag gjort. Automat är en dröm i dessa lägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en upptagningsvagn (max 30, utan bromsar) och den kör jag ner i Östersjöns bräckta vatten så långt det går så att bilens bakhjul når vattenbrynet. Då är det lätt att veva/sjösätta båten.

Rampen har låg lutning. Med detta förfarande kan jag sjösätta/ta upp båten helt ensam.

Hjllagren har inte lidit någon skada efter 10 säsonger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett annat alternativ om man har stödhjul på kärran här att backa ut kärran för hand i vattnet (ja hjullagren hammnar i vattnet) ta upp båten på kärran som då blir enklare. Dra upp båtkärran med en bogeserlina från bilen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare en variant jag sett är en som gasade upp båten på trailern. Och det var ingen liten båt, utan en större motorbåt med muffsig V8 som drog upp en massa gunk från botten när den vispade om hela ån.

För egen del blir det att säkra upp med stoppklossar vid vinschningen och en till bil för ev hjälp via bogserlina för att komma upp på plan mark. 

Senast ändrad av monark-670 | 07 oktober 2010 | 19:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, beroende på storlek krävs det nog olika sätt.

Att skjuta ned trailern i vattnet (som väger 400 - 500 kg) för hand är inte enkelt.
Sedan måste det vara knappt 1 meter djupt för att låta båten flyta upp på trailern (ska jag skjuta ned den på det djupet?). Med båten på trailern uppe på land är vattenlinjen i höfthöjd när jag står bredvid.

Där jag tog upp den fanns en klack i slutet på rampen (som jag kunde köra ned trailerns hjul mot) för att därefter lodrätt bli 2-3 meter djupt. Jag ser inga andra alternativ än så som vi gjorde.

Jag har varit med om att koppla 2 bilar (en bil kopplad tillsammans med trailern) och den andra framför som samtidigt drar. Lite läskigt det också.

Känner man sig osäker är det nog bättre med en kranbil som får lyfta upp den ur vattnet direkt på trailern

Som sagt, vikten har betydelse, ekipaget jag ska dra väger nästan 2,5 ton (inkl. trailer) och p.g.a boogien orkar man inte ens vända den i annan riktning för hand.

Cheers
Niffe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Insåg just att vi kanske har pratat om delvis olika saker. Det finns ju proffsbyggda trailers, kanske även hembyggda sådana, samt båt-/sjösättningsvagnar. Jag hade under många år en hembyggd båtvagn (30km) med rullar som jag drog upp en Flipper 580 på. Drog sedan båten hem i någon mil. Körde alltid ned vagnen så långt att bilens bakhjul, eller dess avgasrör, var precis ovan vattenytan. Därefter lät jag båten flyta fram över vagnen, tog hem på den praktiskt taget obelastade vinschvajern så att båten var längst fram på vagnen, positionerade båten rätt i sidled, bad frugan försiktigt köra uppför rampen medan jag övervakade att båten kom rätt i sidled. Omvänt förfarande vid sjösättning - och då flöt båten av vagnen, ibland efter en liten knuff från mig. Aldrig några problem med hjullager eller att få upp båten. Nosen pekade aldrig i skyn för den var ju fäst med vinschlinan i vagnen. Inte heller lyftes bilens bakdel, det var snarare så att den tyngdes ner mer och mer varefter båtens vikt överfördes från vattnet till trailern, så att säga.

Har en 9m båt idag, vikt 4 ton, även den på båtvagn och som åker i/upp mha traktor. Samma förfarande där, trailern djupt ned, båten flyter fram, vi har inte ens någon vinsch för det behövs inte, drar bara fram båten lite för hand i en lina i fören tills den ligger rätt i längsled. Sidopositionering. Linan knyts fast i traktorn men det är mest en säkerhetsåtgärd, det är inga nämnvärda krafter på den. Därefter dra upp. Aldrig några problem.

De problem som jag trots allt har haft genom åren har varit hala ramper, samt ramper som varit så flacka att man så att säga sjösätter bilen innan båten. De ramperna har jag fått avstå från att använda. Har sett att vissa använder förlängningsstänger som monteras på vagnens dragstång för att komma tillrätta med det senare problemet.

Tror inte att jag har gjort fel genom alla år men det finns kanske olika metoder. Så länge man inte sjösätter bilen så har man troligen gjort rätt, antar jag :-)

Senast ändrad av silviasurfarn | 08 oktober 2010 | 10:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Har en Brenderup för ca 1250kg nyttolast. Hur långt ut jag backar beror på vattendjup och ramp. Jag offrar hellre vagnen än båten om det kniper, jag har helkapslade lager och spolsystem med slangar från en fast Gardenakoppling och som fördelar färskt spolvatten in i resp bromstrumma. Sen är det inte så dyrt med service på en vagn så det gör jag med jämna mellanrum. Men spolsystemet gör helt klart nytta (spolar direkt jag får upp vagnen efter varje dopp)

Som dragbil har jag en Subaru Forester med automat. På automaten så fördelas kraften 55-60 bak och 40-45 fram OM man har lådan i D läge. Lägger man i läge 1 så blir det 50/50 tvångsfördelning. Manuell låda har alltid 50/50 fördelning

Med något mer gaspådrag än tomgång så drar bilen lätt ca 2 ton i kraftig lutande ramp. Forestern är rätt tung trots att det är en liten SUV och väger nästan 2 ton vilket är bra för att motverka bakvikt med lyft fram. Likaså så gör den permanenta fyrhjulsdriften att samtliga 4 hjul blir påverkade av parkeringsbromsen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...