Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
freed

Gamlingar som potentiella snabbseglare

Rekommendera Poster

Många njuter säkert av att sakta glida fram över böljan, ljudlöst, kanske med en go kopp kaffe i handen och visst är det en tjusning i det, men jag kan ana att många här inne även  vill ha fart på båten och kunna segla om en och annan seglarkompis på havet.

Hur får man fart på en 70, eller 80-talsbåt? Nu bortser vi helt från lys reglerna och bara ser till att få båten så tekniskt snabb som möjligt. Vi får oxå anta att besättningen är duktiga seglare men att det fortfarande rör sig om familjesegling, och inredningen kan inte blåsas eftersom den fortfarande bör vara ok som bobåt.


Går det att få båten att segla betydligt snabbare än sitt lys?


Hur mycket snabbare?


Vilka åtgärder (inom rimliga gränser) är möjliga och vad ger bäst effekt (bättre segel, fathead etc)?


Finns det några familjebåtar som är extra intressanta/potentiella snabbseglare?

Har sett lite kul länkar om pimpade båtar på nätet, kanske finns det till om med någon här som försökt och kan dela med sig av lite erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Inte ett heltäckande svar kanske, men satsa i första hand på nya segel.
Skall du segla över gällande LYS kan du inte välja en båt som är en egen tävlingsklass, eftersom det LYS:et oftast är sönderseglat av proffs med ingen inredning i alls i båten. Jag har ingen specifik modell som är bättre än andra, det finns lite trådar här på MG om det. Bara att söka. Det är dock svårt att segla över båtens LYS. Var väldigt nöjd om du seglar lika med LYS:et.
Förslag på båtar som oftast gör bra ifrån sig är X- och Dehler-båtarna. De är dock inga 70-80-talare.

Ingen båt seglar av sig själv. Skall du segla fort måste du jobba för det och segla aktivt med mycket trim. 70-80-talare är oftast riggade med stora försegel som gör att du får kämpa lite extra när det blir kryss.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det finns nog en del gamla 70 talare somman kan hotta upp, det kommer att kosta en slant däremot. MInns en artikel för några år sedan i båtpressen. Två killar som för övrigt drev ett segelmakeri på västkusten (kanske en ekonomisk förutsättning) hade hottat upp varsin skitbåt. Den ena var en Ohlsson 22, den andra kan ha varit en maxi 68 men minns ej säkert. Ohlsson 22 fick ny högre mast, kolfiber peke (gammal surfmast). Kevlarsegel osv. Gick tydligen väldigt bra men kunde också kappsejsa. All inredning som inte gav stadga till skrovet slängdes ut. Borde gå att söka fram denna artikel.

Kanske är steg ett att hitta lämpliga teoretiska kombinationer av segel från större båt i kappseglinsgklass som kan passa till mindre äldre båt. Sedan leta på blocket efter lätt begagnade racingsegel, skaffa den gamla båten och börja bygga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Båtnytt nr3 2008. Upphottad Maxi 77 & Ohlson 22

Bara att gå till biblioteket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, ballt det här. Jag läste lite på blur om dom här pimpade båtarna. Det är väl bara till att ge sig ut i förrådet och såga itu sina vindsurfingmaster i kolfiber......:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det mest ultimata för din del vore väl att köpa en snabbseglare. Pratar vi familjebåt och angående Maxi 77 som är en utav de populäraste familjebåtarna. Det många inte vet är att Maxi 77 seglar riktigt bra i hård vind och anledningen till att många bortser från Maxi 77 är att den inte seglar fullt lika bra i lättare vind.

Om du sedan vill att din båt skall gå ännu snabbare så bör du göra den lättare och öka segelytan. Saker som också kan göra båten lite snabbare är att hålla botten fräsch, spackla och måla botten väl. Sedan kan du ju alltid smöjra in botten med vaselin..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta sätter fart på alla båtar:

Slipa botten med 100-papper så all apelsinskalsliknande yta försvinner. Ofta passar det att sen rolla epoxi och sen slipa bort knottret igen.

Byt alla skrovgenomföringar till sådana med försänkta flänsar.

Sprutlacka bottenfärgen, eller använd planstryk (mohairborste) och måla med rejält utspädd bottenfärg. För borsten o strömningsriktningen. Mellan lagren, använd spackelspade som sickel, även efter slutmålningen.  Du skall nästan ha en blank yta om du lyckats.

Spackla ut bakkant köl och roder till bara bredden 3 mm.

Använd foldingpropeller. Om axeln pekar snett neråt, märk axeln så du kan ställa in axelvinkeln inifrån så propellerbladens axlar är vertikala. Annars strömmar vattent snett uppåt där bladens yta pekar snett neråt.

Skaffa en häckstagssträckare som kan ge enorm kraft. Använd denna då vinden friskar så förstaget sträcks (och masten kröks på 7/8-riggar, och storen planas och tvistar i toppen)

Skaffa skapliga segel (de mera exotiska materialen har du ingen nytta av på en 70-talare). Skapliga räcker. Men:

Skall du kappsegla, så köp fock/genua som sätts utan rullen ditmonterad, och som tätar mot däcket och som går bra i topp. Köp ett storsegel med rejäl hängbom (Sprayhood nere) fast med ett trimrev som kan användas då man familjeseglar (Sprayhood uppe). Då får du mer av storens yta närmre däck, och det tätat bättre mot däck också. 

Lär dig att tvista och plana ut försegel och storsegel med skotpunkter mm. så du kan bära mer segel i frisk vind.

 Skaffa en spinnaker eller gennaker som är lite flatare än länsspinnaker. Det skiljer bara lite mellan denna och en toppbukigare på läns, medan det skiljer mycket på slör och halvvind.

Med ovanstående åtgärder går det mesta förvånansvärt fort. OBS att segelbyte kommer först efter att det mesta annat är gjort!



Senast ändrad av Seawolf | 12 oktober 2010 | 13:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...