picko 0 Postad 28 September , 2010 Hej. Har en mercury 100 hk 4takts efi 2007 års modell, har gett mej fan på att själv (snål pensionär) byta impeller själv. Är det någon kunnig och vänlig själ som kan ge mej tips om detta.Har gjort det på mindre motorer ,men det är kanske knivigare med större motorer . Picko Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 29 September , 2010 kalla mig gärna ännu snålare, men behövs det redan ? Tycker det har gått troll i att folk diskuterar impellerbyte efter varje säsong...tycker det är högts överdrivet, Har ägt flera båtmotorer och har än Aldrig bytt en impeller. Motorn din är ju 3 år gammal bara. Mitt tips är att du skiter i det, å väntar nåt/några år till. /Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 200 Postad 29 September , 2010 Håller med Stefan, hur många timmar per år kör du? På min 30 hk Yamaha så hade jag samma impeller mellan 1996 och 2008, då motorn såldes, mao 13 säsonger med ca 1300 timmars körning och det var fullt sprut från skvallerröret. Men å andra sidan så hade jag motorn i sjön från början på april till isläggning, mao så hann aldrig impellern torka ut länge. Om du vill ändå döda tiden med att meka så kolla gärna denna länk: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?38772-Artikel-Impellerbyte-och-byte-av-växelhusolja-på-en-utombordare-av-Speeedo Senast ändrad av jan_af_lisoe | 29 september 2010 | 14:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 29 September , 2010 Gå in på Youtube och sök på How to replace impeller mercury 100 hp Då får du upp tillräckligt med info. Gäller för övrigt alla möjliga How to-videor på Youtube. Du får fina instruktionella videor på det mesta som rör din motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
picko 0 Postad 1 Oktober , 2010 Jag har kanske stupat på alla varningar , men det handlar väl om att sälja reservdelar , och man har ju varning signalen om det ej kommer kylvatten. och den ljuder förhoppningsvis i god tid. Senast ändrad av picko | 01 oktober 2010 | 22:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 1 Oktober , 2010 Min erfarenhet är att impellrar med korta vingar håller sämre än de med längre. Hade en Yamaha 90 hästare som jag körde 4 år med, det var ett för mycket för impellern hade börjat spricka upp men dess bättre hade inga bitar lossnat än. En bekant köpte en ny Johnson 70 hästare 1989 och bytte impeller första gången 2007 o den var inte ens dålig. Ta isär den och byt impellern så ser du ju hur det ser ut, kanske kan du köra längre nästa gång. En fara med en havererad impeller är inte bara att motorn går varm just då. Har du otur fastnar det bitar i nån kylkanal och det kan bli så att när du då satt i en ny impeller så kyler 3 av 4 burkar men det märker inte larmet. Du märker det dock när den cylindern skrunkar och blir en motor fattigare. 3 år är ju den bytesintervall de flesta tillverkare rekommenderar. Kolla även slithylsan och slitbrickan, jag brukar byta dom oxå när jag ändå håller på. Finns i regel ett impeller-kit som innehåller alla slitdelar o tätningar o det brukar bara va marginellt dyrare än bara impellern. Sen är det alltid bra att lossa växelhuset och fetta in bultar och splines med jämna mellanrum. Ta även en titt på tryckhållningsventilen (poppit-ventilen) och termostaten när du ändå håller på så har du gjort en full kylningsservice på motorn. Jobben är lätta men en orginal service-manual är en bra följeslagare. Första gången tar det lite tid, andra gången gör du det på en timme. En timme skruva på på hösten när båten är på land eller riskera att vara båtlös flera veckor på sommaren pga haveri bara för att du inte skött servisarna - Ett lätt val för mej i alla fall. Senast ändrad av jarb | 01 oktober 2010 | 23:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
picko 0 Postad 2 Oktober , 2010 Tack för tipset med youtube. Verkligen upplysande. Min motor har gått 307 timmar på tre år. Senast ändrad av picko | 02 oktober 2010 | 12:29 Senast ändrad av picko | 02 oktober 2010 | 12:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Oktober , 2010 3 år eller 300 timmar är ju den vanliga intervallen så det är ju läge både enligt timmar och tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefanius 1 Postad 2 Oktober , 2010 kan nämna att jag har en liten gammal suzukimotor från 1977 som det än aldrig bytts impeller på....visserligen används den knappt längre, men 1977-85 gick den för jämnan..utan byte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VareVi 0 Postad 2 Oktober , 2010 Hej Har en 2:a slit-och-släng båt med en 19,9 hk mercury från 1989. Båten ligger i sjön nästan året om i stockholms skärgård. Vissa vintrar fryser den fast i isen då vi inte hann få upp den. Impellern är ALDRIG bytt på den här motorn! Förstår att det naturligtvis är lite risky men har väl haft tur så här lång. Men, nu i vår ska hon få en ny... Ibland undrar jag om reservdels tillverkarna föreskriver lite för snäva intervaller för att få sälja nya grejer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunderklumpen 0 Postad 4 Oktober , 2010 Impellern kan säkert vara okej, MEN rostfria bultar och aluminiumrigg går inte ihop så bra. Därför bör du ta isär riggen och fetta in bultarna varje år. Annars kommer alugängorna att sitta kvar på bultarna och DÅ är det bara helikoilgängor som gäller. Ganska dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser