alfken 0 Postad 31 Augusti , 2010 Långviksskär i slutet av Juli. Vi åkte mot en ganska skyddad liten del på en av öarna. Enligt min mening skulle vi ligga bra där enligt nattens väderprognos. På det stället var det redan 3 motorbåtar ca 35-37 fot. När vi närmar oss land, minst 20 m från dessa i......r, så höjer de rösterna till varandra och säger - Kan han inte hitta en egen ö och lite till. Sedan gick en av dessa sanna sjömän ner till sin båt och skruvade upp volymen på högsta. Precis som om DET skulle vara avskräckande, de led nog mest själva av den höga volymen. Det visar sig att vi ändå inte skulle få plats då vi var 5 båtar i sällskapet, (jag bara rekade). Jag vänder båten, då börjar dessa neanderthalare, att applådera, sträcka händerna i luften och jubla. Jag lovar, hade jag verkligen velat eller behövt ligga där, då hade det blivit så. Men det var intressant att träffa några ur löjliga familjen. Jag själv ligger inte gärna fender mot fender om det inte är nödvändigt, men detta handlade om minst 20m ifrån. Jag undrar hur en del är funtade, dessa ?????, hur gör de när de lägger till i närheten av andra, då är det förmodligen ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matanza 0 Postad 31 Augusti , 2010 Jösses, ja, jag kan väl ärligt erkänna att jag själv tänkt denna tanke ngn gång då det kommer ngn ny båt och ska tråckla sig in, Denna tanke brukar dock försvinna när man självklart går ner mot stranden/klippan/bryggan för att ta emot tampen ifrån den annalkande båten och hälsa välkommen. OAVSETT storlek eller typ av båt. Att tinga en ö eller vik på detta sättet är rent barnsligt, vi har ju allemansrätt i Sverige. Potatiskanon har ju tidigare varit uppe i vissa trådar här och ibland önskar man att man hade tillgång till detta eminenta för helvete-vapen. Tyvärr kommer man alltid att få ngt tillfälle att träffa på löjliga familjen oavsett vad man väljer att färdas med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 90 Postad 31 Augusti , 2010 Tråkigt när folk har en dylik attityd, själv har jag inte haft några sådana händelser. Tvärtom måste jag säga, seglade för några veckor sedan till Stensholmen i akt och mening att övernatta och besöka krigskyrkogården som minner om slaget 1916. Väl framme så ligger det några båtar förtöjda så jag börjar så sakta att försöka att finna en plats, det tar dock inte många minuter innan fadern i familjen som sitter och grillar upplyser mig om att det troligen är för grunt dit jag siktar... men han tar ett par raska kliv och fendrar av sin båt och meddelar glatt att han redan slagit i gott om kilar. Heder åt sådant båtfolk, som ett ringa tack lånade jag ut mitt ex av Längs kusten i Bohuslän(av Ted Knapp) så att kunde förkovra sig ang den ö han hjälpt oss lägga till vid. Ha´ t pent S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eneby1 0 Postad 31 Augusti , 2010 Jag förstår inte riktigt vad längden på busarnas båtar hade med saken att göra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 31 Augusti , 2010 Bara tala om att det var förmodade överliggare, och att båtarna inte var så stora att det inte fanns plats för fler. Om det var det du hakade upp dig på, inte beteendet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 31 Augusti , 2010 Riktigt uselt beteende dom visade! Jag kan dock också tycka att det kan vara irriterande när ngn lägger sig på några meters håll trots att det finns massor med ledig plats längs sidornamen det är klart man inte börja sura för det. Dom som dyker upp där bredvid är ju där av samma anledning som en själv i grund, att njuta av skärgården och ibland får man ju bra tips :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 September , 2010 20 meter ifrån är väl helt ok tycker jag. Värre är det om man ligger ensam i en vik och någon kommer och fendrar av och lägger sig jämsides. När jag ser att någon håller på att sikta in sig på min långsida brukar jag passa på att bada naken, dom flesta sticker då, he he. Har inget emot att ligga trångt, men är man bara 2 båtar i en vik så vill jag ha lite avstånd om det är möjligt. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser