Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Snecker

Båtval

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar bara om någon har något bra förslag på en båt? Vi ska ha båten till fiske och vattensporter i sundet den ska även vara stabil i lite grov sjö. ge gärna förslag på båtmodell, motorval osv.

Tack i förväg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stabil i lite grov sjö --- menar du när båten ligger still och du fiskar? Då kanske en RIB med tjocka pontoner är bäst. Undvik skarp V-botten, de gungar mer...

Eller menar du när du kör i typ 20 knop snett mot 1 meter höga vågor? Då är det tyngd du behöver, en rejäl diesel inombordare ger låg tyngdpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Targa 25, Targa 27 med en diesel knota.

Mycket stabilare båt får man inte om man inte går på en broson eller liknande men då är det helt andra pengar det handlar om...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag läser selektivt.. Läste, fiska och grov sjö.. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Priset på båten kan ligga på allt ifrån 0 till dryga 300 tusen och den ska helst vara någolunda stadig både när man ligger still och kör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och den ska även kunna köra en fullvuxen man på vattenskidor samt så får den gärna vara en med mycket öppen ståyta så att man kan stå och fiska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

skicka gärna länkar till båtarna och enra egna komentarer om båten ( om du har några) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej. Tack men hur går den när det är lite sjö? har tänkt att använda den i öresund och isf tror du att den klarear av det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I gävle där vi har båten är det öppet hav till Finland och jag tycker att den går väldigt bra i lite grövre sjö jämnfört med andra båtar jag provat i samma storlek.

 

// Jiha

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ryds har lanserat en större variant av sin storsäljare 568 GTI som heter 618 GTI. Har läst på detta forum att 568 är populär bland fiskare (högt fribord) och nya 618 är lite större på alla ledder. Verkar kosta kring 250.000 ny, med 115 hk Optimax.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

ja vi har varit och kollat på en ryds 618 gti och vi tycke att den var intressant.

Tar gärna emot lite egna erfarenheter om båten.

plus och minus med den osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog svårt då den är helt ny.

Kolla även på Ryds 18 och 20 GTS typ samma båt fast med inombordare, de har funnits längre och du bör även hitta några beg ex.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en ryds 510 gts med 90hk på.

Den passar till allt du nämner. Kanon till vattensporter, fiske, bara åka ut till någon ö och sola, klarar sig bra i grovsjö, lätta att traila. Ett trevligt åk!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Micore 630 Offshore är en väldigt trevlig båt med riktigt bra sjöegenskaper.Kostar strax under 300000:-kanske kan vara något?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

läste om att det skulle vara allvarliga brister med quicksilvers 640 när det gäller bränsletillförslen och jag undrar bara om någon vet om dessa problem fortfarande kvarstår eller om dom har lyckats att rätta till dessa problem? här nedanför ligger artiklen där detta stod:

Det senaste ärendet gällde båtar från Örnvik och Quicksilver. Man varnar för att de båtar som utrustats med en Bonar bränsletank kan ha brister i bränsleledningarnas anslutning till tanken. Risknivån anses som hög. Vid bränsleläckage kan det förorsaka risk för explosion vid brand.

Länken ligger här: www.praktisktbatagande.se/nyhe...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som äger en quicksilver 640 crusier  och isf vad tycker du om den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...