Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
stockis2

VP 171A vågar man köpa ?

Rekommendera Poster

Vågar man köpa en begagnad vp 171a med tanke på allt man läst om läckande kyllimpor, klena vevaxellager, vevstakar och svindyra reservdelar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga nej, motorn i grunden när den var ny är det inget fel på, men tex avgaslimpan verkar inte gå att få tag på längre, och när den fanns så var den som sagt svindyr. Kanske går att snida till något med hjälp av avgaslimpan till AQ151. Men då måste man vara lite händig och ha tillgång till svets och material, men helt bra blir det inte. 

Kanske finns någon som tillverkar i rostfritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

Okej... då är det som jag befarar då. Tråkigt! Båten som motorn sitter i (en Coronet 21 Explorer II) ser jättefin ut i övrigt. Får ta mig en funderare...  :unsure:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är limpan bytt på den? Båten är ju ett bra val (partisk i målet närå). Allt är väl relativt ang motorn. är båten billig i inköp så kan man kanske kalkylera med ett motorbyte vartefter. Men är motorn väl underhållen kamrem, oljebyten, avgaslimpa etc etc. Men som sagt man ska vara väldigt säker på att maskinen är ok, om inte så njäe.......

Tyvärr så kan jag nog också säga att en fyra är lite i minsta laget i den båten, dock så fungerar säkert en AQ171 bäst av alla VP fyrcyllindriga rödblockare, prestandamässigt alltså . Jag har en VP V6:a i min och är skillnad i bottenvrid. Den ligger på ca 190 hk efter vissa modifieringar, 170 hk original. Men skulle behöva lite till. framför allt med fulla tankar och lite folk ombord blir lite segt upp i plan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Limpan går att få fatt i rostfritt pris ca 20000kr kan låta mycket men du behöver inte byta den mer efter du fått dit en dylik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ‎2010‎-‎08‎-‎28 på 10:06, stockis2 säger:

Vågar man köpa en begagnad vp 171a med tanke på allt man läst om läckande kyllimpor, klena vevaxellager, vevstakar och svindyra reservdelar ?

Både ja och nej skulle jag säga. Jag har själv åkt 171 a och det är en grym motor som går otroligt fint. Stabil gång och hög driftsäkerhet.

Det mesta till motorn går nog att få tag på det största problemet är kyllimpan, men dessa brukar finnas till salu på blocket emellanåt. Drevdelar.se vet jag jobbar en del med dessa motorer. Han kan nog lotsa dig vart det tillverkas limpor, han har även en hel del delar. Timos motor i Stockholm jobbar uteslutande med pentas rödblockare, dit kan du ringa och höra dig för. Motorn går ju även att konvertera om till en 151a om du skulle vilja det. 

Köper du motorn så glöm aldrig att byta kamremmen den är oftast orsak till haveri, för på 171 an blir det totalkras om remmen går det är trångt om salighet i den motorn.

Våga köpa en sådan motor, ja ja skulle det för delar går att få tag på problemet är att du kanske inte finner dem över dagen, utan du får kolla runt lite. Men det är i regel inte mycket som går sönder om du håller koll på rem och kylning. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är bränsleförbrukningen generellt på en sådan motor (171a) Har hört att B30 motorn skall dricka en del....  :blink:

Tack för alla bra svar och tipps!  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite svårt att svara på, då det är beroende på vilken båttyp motorerna sitter i. Men  om du pratar 171:an i Coronet 21:a så lär den gå snålare än en AQ170 (B30), Nu är Coronetskrovet tungdrivet vilket gör att det går åt lite soppa framförallt om motorn ligger åt det klenare hållet. Jag kan ju bara referera till min båt o maskin (v6) det går åt ca 1,5-1,7 l/nm i en marschfart på 23 kn.

Att Coronetskrovet är tungdrivet kompenseras av att det går rejält stadigt i sjön även när det blåser.

 

Här finns lite och läsa om Aq171 http://ockelbo.plars.org/

Här är Coronetklubbens sida, finns mycket matnyttigt om man är intresserad https://www.coronet.nu/

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, frewi9 säger:

Hur är bränsleförbrukningen generellt på en sådan motor (171a) Har hört att B30 motorn skall dricka en del....  :blink:

Tack för alla bra svar och tipps!  

Jag hade en Ockelbo dc 21 med 290 sp och en 171 a, den toppade 33 knop, och med tre personer i samt lättare packning låg vi på runt 1 liter / distans i 24-25 knop. Med packning runt 1,2-1,3 / distans. Det är viktigt att förgasarna är rätt synkade då får du en bra förbrukning. Nu har Ockelbo ett otroligt lättdrivet skrov och har i princip inte någon planingströskel. Kraften i motorn räcker till utan problem. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...