Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
Rolle85

Kablar till ekolod & GPS som faller sönder

Rekommendera Poster

Hej, Jag har ett ekolod och en GPS från Lowrance. Båda har ett par år på nacken och strömkablarna som man tar tag i för att sticka in i dem vittrar lätt sönder märker jag. Jag undrar vad jag kan göra för att rädda dem från att plasten/gummit ska fortsätta vittra? Ska jag beklä kontakterna med nån svart plast/gummi som sedan torkar? Vad finns det att köpa?

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt.. har själv en Lowrance sedan 4-5 år tillbaka och de kablarna ser ut som nya..

Vet inte om det finns något annat än eltejp och krympslang. Krympslang borde ju vara det bästa men är nog svår att få över kontaktdonet. Eltejp måste vara av någon dyrare/kvalité sort så att den inte lossnar/torkar och därmed lossnar. Har för mig att det finns någon eltejp som är klistrig på bägge sidor och lite mjukare..

Eller är det kontaktdonen som du menar (..som man tar tag i för att sticka in..)? I sådana fall är det nog läge att skaffa nya kablar från en Lowrance återförsäljare. Kommer det in fukt så kan det kortslutas och ekolod/gps kan förstöras.

Kom på en sak till.. om det är kontaktdonen i plast så finns det ju sådan där smältplast man kanske kan kleta ner i sprickorna. Typ klister i plastform..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var rädd att ekolodet hade gått sönder men insåg igår att en säkring gått, bytte ut den och den fungerade fint. Men jag måste skydda kontakterna bättre. Fick ett tips av en kollega här att epoxy kanske kunde vara en lösning från att få kontakten från att vittra sönder mera. Får testa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Henrik!

Kablarna är cirka 12 år gamla om du inte bytt dom, kanske dags att uppgradera kablaget, eller varför inte köpa nått nytt kombo-instrument, har ju hänt en del senaste åren. (Fick den maskin du har i din båt som ersättnings maskin 2001, tror jag använde de gamla kablarna som jag redan dragit fram.)

Mitt tips behåll ekolodet uppgradera GPS:en till en som får plats på teak plankan.

Säker båt, lite jobbig i krabb sjö..

MTU-V20

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ett gammalt hummingbird-ekolod vars två relativt flata plastgjutna kontakter (spänningsmatning resp givare) började glappa. Kablarnas böjskydd närmast kontakterna var nog otillräckligt, plus att kontakterna tilläts vicka/ belasta själva kontaktstiften.

Böjskydden närmast kontakter antas ju fördela böjradien och böjpåkänningar jämnare över en längre kabelsträcka så att knickar inte ständigt uppkommer på samma ställe.

Kontakternas flata form, inbjöd också i mitt fall till vick-belastning på själva kontaktstiften eftersom kontakternas änd-ytor saknar tillräcklig utbredning sas i en riktning/dimension.

Hursomhelst, jag gjöt ihop bägge kontakterna till en enda bred kontakt. Använde glasfiberplast direkt på plats (hade dessförinnan smort in ekolodets kontakt-omgivningar med släppmedel (tvål) för att kunna få loss kontakterna igen).
Filade sen av/ formade den nya breda multikontakten och lindade slutligen vulktejp en bit ut på kablarna som böjskydd samt runt själva kontakten.

Har därefter funkat utmärkt i bra många år, trots att det verkade slängfärdigt då det begav sig.

Kanske ett tips?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MTU V20, du är alltså ursprungsägaren till min båt =) Hur stora är oddsen att man hittar den personen på ett forum =). Du har mail!

Thomas 1, min tanke var att eventuellt fimpa av kabeln ochsätta dit en ny strömkontakt längre ner på kabeln och sätta fast kontakten i ekolodet för gott med någon plastgjutning. Har du tips på kontakter för detta? Det är 6 pin rund kontakt jag har idag.

Senast ändrad av Rolle85 | 25 augusti 2010 | 08:36

Senast ändrad av Rolle85 | 25 augusti 2010 | 11:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Givarkabeln har ju pulser med ca 100 kHz signal, så möjligen fås oönskade reflexioner/dämpning ifall kontakten har missanpassad impedans?

Hade nog försökt behålla originalet, och ev gjutit/plastat upp lite runt den ifall den känns ostadig. Och fixat bra kabel-böjskydd med vulktejp.

Annars har ju Kjell&co 6-pols DIN-kontakter (39141 resp 39143) för skarvning av sladden. Förnicklade kontaktstift korroderar i fuktig miljö, men de kan nog ändå fungera ifall man sprayar 5-56 eller 2-26 på kontakterna emellanåt, gissar jag?
http://www.kjell.com/?item=90054&path=239000000,266000000,268000000

Skall förtydliga, det var glasfiberspackel jag använde på min. Går skapligt lätt att bygga på med, och man kan forma lite med tvål-inkletade fingrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså problemet är inte att kablarna glappar, de är att plasten som är runt kontakten vittrar sönder pga att den utsatts för vind o rusk under 12 år, därför behövde jag något för att stoppa vittringsprocessen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rolle:
Okej, plastkontakterna förstörs nog egentligen främst av UV-strålning, gissar jag.

Skulle försökt linda runt vulktejp, så att ljuset inte kommer åt plasten. Brukar sitta fast bra också, blir som ett homogent gummiskal.
(Eltejps väderbeständighet litar jag däremot inte på, klistret verkar släppa och bli kladdigt med tiden. Men sajtens eltejp kanske är bättre, har tydligen gummi som klister?)

http://www.imexab.se/swe/tejp.html

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tejpen hade kunnat vara något, dock går de ju inte att orderlägga via den sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, egentligen valde jag just den länken för att den beskriver uv- och ozon-motståndskraften* bra. I själva verket har nog t.ex. Clas O samma vulktejps-kvalitet, därifrån härstammar nog mina rätt goda erfarenheter vad gäller vulktejp i utsatt väderläge.

(Mina tveksamheter gentemot eltejpens väderbeständighet är nog däremot ifrån den lokala marinbutiken, som jag tror har precis samma märkning/tillverkare som länkens? Kan iofs minnas fel, och den eltejpen är oavsett bra till mycket.)

Nå, det gäller ju bara en billig tejprulle så prova själv!
(Clas O har art.nr 34-321-1 resp 34-322-1 på sina rullar). Den tidigare länken anger för kabel/rör-isolering drag ut till 2-3 ggr vulktejpens längd och linda med 50% överlapp, vilket verkar trovärdigt.
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=vulktejp

Lindar man en längre kabel så kan man sas förtjocka genom att dra mindre och linda med mer överlapp nära kontakter. Blir då som en sorts steglös övergång till alltmer böjskydd. Lite värmepistol plus knådning mellan fingrarna hjälper nog dessutom härdningen och utjämnar tejpkanterna en smula?

*) Just naturgummi är väl f.ö. känt som extra ozonkänsligt?
(Har nånstans sett ett hyfsat trovärdigt bygg enkel ozonmätare-tips baserat på en gummisnodd med listigt insnurrad tändsticka som visare, utifrån idén att gummisnodden tappar spänst (spricker i kanterna) onaturligt snabbt ifall ozonhalten är hög ... nåt sånt.)

Nåväl, har själv clasO-vulktejp solexponerat på båten och tror att du isf blir nöjd med resultatet. Lycka till ...

/ Thomas

Senast ändrad av Thomas-1 | 26 augusti 2010 | 20:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att uppdatera hur de gick så köpte jag transparant epoxy på biltema. Penslade på detta på kontakterna och vips hade en genomskinlig stenhård yta bildats runt kontakten. Fungerade mkt bra så detta kan jag rekommendera.

mvh Henke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Genomskinligt hård, låter inte alls så långsiktigt hållbart i mina öron.

Men förhoppningsvis så har epoxin i sig själv bra motståndskraft emot solens uv-strålning, bra vidhäftning, och dessutom god uv-filtrering så att den uppenbarligen känsliga kontakten ändå skonas?

Själv har jag solbelysta lackade teaklister som verkar behöva omlackning varje år pga flagning. Nu är ju teak ett fett träslag med omvittnat dålig vidhäftning så detta är kanske inte riktigt jämförbart?
På genomskinliga lacker/fernissor är annars just uv-beständigheten prioriterad som kvalitetsfaktor, kanske just för att egenskapen genomskinlighet underlättar för ljuset att tränga långt ner. Lacken innehåller därför diverse ljusbrytande tillsatser just för att få uv-skydd utan att dölja själva träet.

((För just teak rekommenderas f.ö. en bas på kinesisk träolja (kemisk teakolje-vidhäftning?), helst påförd starkt uttunnad i förstone (trä-nedträngning, vidhäftning?) och minst 4-5 lagers tjocklek (det iblandade uv-skyddets sammanlagda densitet i ljusstrålens gångväg?))

Kort sagt, om du nu inte råkar tycka att kontakternas yta är särdeles vacker (som ju teakträ kan upplevas som), varför då inte inte också linda runt nåt som spärrar ljuset fullständigt?

Är som du märker skeptisk till att epoxin utgör nåt rimligt varaktigt skydd, men råkar jag ha fel så kan ju iofs biltemas epoxi bli en lösning även för det översta skyddet av teaken?? (Så återkom gärna om ett par år med rapport om antalet soltimmar, vidhäftning osv. ;)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...