Gå till innehåll
lördag 23 augusti 2025
NiklasT

Generator?

Rekommendera Poster

Hej vänner,

Jag har en chrysler 35, årsmodell 75, med dött batteri. Nu en lite pinsam fråga: har denna motor en generator som laddar batteriet?

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket tveksamt...
Tips, solpaneler är billiga!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den har en generator är nog ganska så säkert. Det du behöver ta reda på är om det är generatorn eller batteriet som är den felande länken. Mitt tips är att använda batteriet du har i bilen för att starta båtmotorn och därefter mäta på B på generatorn vilken spänning du får ut. Med lite gas bör du komma upp i runt 14V. Om detta inte sker är generatorn defekt, om du får spänning är det batteriet du får byta enbart. På detta sätt får du en uteslutningsmetod.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt denna sajt (med kilometerlång länkadress, så den funkar väl inte?) så har Chrysler 35:orna årgång -75 inbyggd likriktare (39 rectifier).
http://www.marinepartsplus.com/catalog/chrysler/serial/35_1975_/FOB1989-1/1728-30&usg=__yhn51QdOCfooxt6zxpOHrjOmPpE=&h=654&w=500&sz=33&hl=sv&start=8&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=ytmvLHC8eTttcM:&tbnh=138&tbnw=106&prev=/images?q=chrysler+35+1975&um=1&hl=sv&sa=N&tbs=isch:1

De lite äldre utombordarna tycks allmänt efter motorstorleken ha klen generator-kapacitet, storleksordningen bara 4-6 A. Räcker iofs gott för att direktdriva lanternor med växelström (sk lysspole), men att likrikta för batteriladdning ansågs nog ofta som tveksamt.
Så att original-likriktare verkar finnas är ju ett gott tecken, du bör mao ha laddning! Antagligen oreglerad pga svag ström (effekt) men ändå.

Förslaget ovan med bilbatteritest verkar bra, det är nog skapligt laddat och lättpåverkat spänningsmässigt. Och blir spänningen ändå bara strax över 13V så visar det i alla fall att det finns nånting som försöker ladda/lyfta batterispänningen. Om inte, kolla inkopplingen motor-batteri. 

Litet är ju ändå bättre än inget, och litet kan nog enkelt direktkopplas till batteriet utan påtaglig batteri-gasningsrisk. Kolla batteri-vattennivån ibland bara.

Edit: Är bilbatteriet rimligt bra laddat och du får ökad men ändå förhållandevis klen spänning (13-13,5V) vid uppvarvning, så är det kanske avbrott i en av likriktarens dioder (=halvvågslikriktning). Elfa har har isf likriktare för ca 40:- 

Mvh Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 augusti 2010 | 20:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det heter statorlindning som genererar spänning dock är det ac och behöver likriktas. Förr så gjorde man det med en selenlikriktare och min erfarenhet som mc-åkare på den tiden är att det var en j-vla tur att man inte behövde lyse på dagtid.

Nu mera så kan man likrikta med en diodbrygga (det finns säkert en massa ritningar och skisser på sådana)den bygger man lätt själv och den förbättrar laddströmmen rejält .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...