Jump to content
Sunday 16 May 2021
kahuna

Volvo Penta Md5, summern piper konstant

Recommended Posts

Hej, har en Fenix med en VP md5. Motorn verkar fungera som den ska, men i helgen började summern på panelen där nyckeln och kontrollamporna sitter att pipa. den piper inte lika högt som vid larm eller som när man vrider på tändningen. Dessutom lyser ingen av de tre kontrollamporna (temp, amp, oil). Motorn är lika lättstartad som vanligt och den går lika fint som vanligt. Jag har testat oljetrycksgivaren och tempgivaren genom att kortsluta dem och konstaterat att respektive kontrollampa tänds, dessutom blir då också summerljudet högre (till den nivå det ska vara).

Någon som råkat ut för liknande eller har tips på vad det kan vara?

/Fredrik 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kolen på generatorn börjar ta slut? Då syns det inte på AMP eftersom jordningen till lampan går genom just kolen.

Så, kolla laddningen.

/Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

tack så mycket, vad bör den uppmätta spänningen ligga på? Minst 13,5 volt?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppdatering:

Har felsökt idag och konstaterat att larmet triggas via kablarna från generatorn, man ser att det glöder svagt svagt i AMP-lampan. Ljudet och lampan släcks om man rycker sladden till AMP-lampan. Är det generatorn som pajat? Det är 14,4 V på batteriet när motorn går.

Fredrik

Share this post


Link to post
Share on other sites

14,4 V är bra laddspänning och i och med det så är nog generatorn OK. Det låter mer som en glapp anslutning.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Misstänker att du kan en dålig säringsplatta på motorn. Dom brukar med åren skaka sönder i lödningarna (kan vara svårt att se) och då startar summer. Har varit ute för detta 2 ggr tills jag monterade en kappslad hängsäkring i stället. Detta är lätt att kolla med en multimeter. Laddningen har inget larm kopplat till summern. Den har endast lampa. Temp och värmevarning har även summer.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, tyvärr har vidare undersökningar inte givit något nytt. Har pratat med en mekaniker som känner igen problemet och tror att det är larmenheten (art nr 827940), men den har utgått ur VP's sortiment. Frågan är ju vad man gör då?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitter möjligen summern parallellt med laddningslampan?

Om så är fallet, kanske det är samma fel som på min generator, att det kommer ut en för hög spänning på D när motorn startat, i mitt fall ca 19V.

När min motor startat och generatorn börjar ge ström, slocknar först lampan, för att omedelbart tändas igen, nu lite svagare och lyser då baklänges d.v.s. den får 19-14V =5V och med omvänd polaritet.

Hur det blir så här får gärna någon generatorkunnig forumist svara på.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, det har hänt lite senaste veckan. Jag har mätt båda batterierna (med motorn avstängd endast) med resultatet 13,3 på förbruknings och 12,7 på startbatteriet. Då ska tilläggas att det sitter en solcell kopplad på förbrukningsbatteriet, men jag gjorde mätningen när det var mörkt ute.

Jag har även haft generator och spänningsregulator till en firma som kollat dem och tydligen var regulatorn dålig då spänning och ström pendlade kraftigt. detta löstes med en ny regulator. Ska koppla in detta imorgon och se om det hjälpte. Återkommer.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har samma problem med min md5a. Larmet piper när motorn är avstängd även när tändningen är avstängd (nyckeln urtagen ur motorn)

Jag har felsökt och märkt att det går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan (och vidare till summern). Det verkar medföra att summern larmar. Larmet slutar dock när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får samma 13V från motorn, vilket släcker lampan.

 

Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Techstil:

Jag har samma problem med min md5a. Larmet piper när motorn är avstängd även när tändningen är avstängd (nyckeln urtagen ur motorn)

Jag har felsökt och märkt att det går en 13V ström från generatorns D+ / 61 pol till varnings-lampan (och vidare till summern). Det verkar medföra att summern larmar. Larmet slutar dock när man startar motorn, eftersom varnings-lampan då får samma 13V från motorn, vilket släcker lampan.

 

Är det någon som kan säga om det är normalt att få ut 13V från generatorns D+ / 61 pol när motorn är avstängd? Om det är fel, vad kan det vara som orsakar detta? spänningsregulatorn? kolen? diodbryggan? Jag skulle ogärna köpa ny generator för den laddar ju bra, och är tyst när den väl går 😉

Samma fråga på 3 ställen!!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites
27 minutes ago, Rascal said:

Samma fråga på 3 ställen!!!!

Samma fråga i olika kontext och något olika inramning. Hur så?

Share this post


Link to post
Share on other sites
8 timmar sedan skrev Techstil:

Samma fråga i olika kontext och något olika inramning. Hur så?

Titta i forumreglerna punkt 3. Resultatet både för dom som svarar och dig blir lätt förvirrat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy