jarb 78 Postad 2 Augusti , 2010 Är lite nyfiken på vad alla öar o skär som inte har namn i sjökortet egentligen heter. Har kollat på Lantmäteriets Terrängkarta och där finns lite fler namn än i sjökortet men många är ändå namnlösa. När man pratar med, oftast äldre människor, som vistats mycket i skärgården så har de namn på nästan allt och jag förstår såklart att många av dessa namn bara finns i folkmun. Men jag vill veta så mycket namn som möjligt så nån som har nåt tips på nån karta eller annan publikation som kan tänkas berätta detta? Rör mej i Blekinge skärgård så det är där det är mest intressant. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 2 Augusti , 2010 Gamla sjökort brukar vara roliga. Räcker med kort utgivna på 60-talet för att det ska vara dubbelt så många namn. Leta på loppisar och antikvarier, folk brukar ha svårt för att slänga sjökort av någon anledning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 3 Augusti , 2010 Här hemma i Sotenäs finns det en karta, där varenda skär, varenda grund har sitt namn. Där fanns också utmärt riktlinjer för att man skulle kunna hitta vissa fiskegrund. Jag har för mig att man brukar kalla dessa riktlinjer för mejt här lokalt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 3 Augusti , 2010 Det är roligt när man får veta varför skären heter som de gör också. I boken Loggboksblad av Titti Gnosspelius (underbar, kolla på bibblan) berättar hon att ett av skären utanför Bedarön (där hon är uppväxt) heter Håriga ben. Ett mycket märkligt namn som kommer sig av att en ung dam rodde rakt upp på skäret då hon såg en snygg karl med håriga ben stå på det. Vi har nere på vårat lantställe redan för årtionden sedan frågar fiskarbefolkningen vad de olika stenarna och skären heter. Kanske kan du hitta någon lokal fiskare eller ättlig till en och fråga. Ta med dig ett sjökort och skriv i själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 592 Postad 3 Augusti , 2010 Här har du en kul sajt med massor av gamla kartor, där kan nog finnas en del namn. http://historiskakartor.lantmateriet.se/arken/s/search.html Trådskaparens antagande att en del namn nog bara finns i folkmun är nog riktigt, är det inte så med alla namn från början? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 3 Augusti , 2010 Sen är det ju intressant hur de registrerade namnen och de folkliga namnen ibland skiljer sig åt, eller hur äldre namn lever kvar i folkmun medan kartan anger ett annat nyare namn. Exempel i Ekoln i norra mälaren är Koffsan, som av mig och många andra fortfarande benämns med det äldre namnet Gröna jungfrun. I sjöns östra del nära Flässjan (äldre kartor skriver Fläskjan) finns holmen Skallan. Den kallas även Kärringarslet, och varför förstår man om man ser den från norr på lite håll. Det namnet har inte etablerat sig i kartorna dock. Det har däremot namnet på Horkarlsholmen utanför Sigtuna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 3 Augusti , 2010 Om Hydrographica har papperskartor över det område man är intresserad av får man många namn. Även i Hydrographicas digitala sjökort får man fler namn än på vanliga sjökortet. Området Österbommen / Västerbommen öster om Huvudskär http://kartor.eniro.se/m/Ipq6H benämns i Hydrographicas digitala sjökortet Österbomsgrundet, Österbommen, Karlsbådan, Järnbommen, Mellanbommen, Västerbommen och Västerbomsgrunden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 3 Augusti , 2010 Tack för alla tips hittills! Kollade in lantmäteriets historiska kartor och där fanns betydligt fler namn än vad både sjökortet och terrängkartan har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser