Gå till innehåll
torsdag 15 maj 2025
Bjorns_snipa

Stötta båten vid slipen

Rekommendera Poster

Jag kommer förmodligen dra upp båten vid en slip i höst. Båten kommer att dras upp sidledes med slipvagnen och ska sedan ligga tvärs över rälsen. Den måste då pallas upp så att den går fritt från rälsen och stöttas på något sätt så att den ligger stadigt. Båten är en snipa på 2400 kg.

Tips och ideer efterlyses.

/Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom stora pojkarna. Dom som hanterar såna båtar som din dagligen, prukar använda domkraft, plankstupar av olika dimetionmer och träbockar som dom spikat ihop själva. Sen finns det ju boc kar att köpa, men för såna små båtar som din snipa är det träbockar som gäller. På bifogad bild ser du till höger en sån träbock. På min motorseglare, som ju har djupare köl blir det ju köpebockar av stål och med justeringsmöjligheter som gäller.

Bockarna har ju som syns en enkel konstruktion, men är ändå stadiga. Lite virke 2X4 (45X95) 1X4 (22x 95) och en bit plyfa är matrialet för att tillverka en sådan bock. Gör du 4 st klara du dig länge. Sen behöver du lite plankbitar för att palla under kölen.

tommy

post-945-1394236451,3943_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En anna suddig bild från ett annat båtförvarigställe

post-945-1394236451,5151_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha, en trekantig (halv) bock. Ser onekligen mycket stadigare ut än den planka jag sett inkilad under relingslisten. Förser man sedan den långa plankan med ett strategiskt placerat hål kan man koppla ihop bockarne med en skruv under kölen för att hindra dem att glida isär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...