Fanta_gbg 0 Postad 22 Juli , 2010 Hej alla semesterfirare, hoppas det är någon hemma som kan hjälpa mig! Jag har en Volvo Penta MD2B som jag har köpt en beg. generator men får inte ihop elen. På den förra (som inte är likadan) fanns det 3st elkopplingar. Plus och Minus och flatstift (lampan?) På denna finns det flera möjligheter, skall vara en orginal med röd platta/kylflänsar. På plattan sitter följande: B B (Dessa två är större mutter) D /61 Minus (Dessa två är något mindre) Utan för denna röda plattan sitter ytterligare en B och en 61 som sitter nära regulatorn Sedan är det en kabel från regulatorn som inte är kopplad. Så hur borde detta bli, minus och plus borde vara självklara men är det skillnad på dessa 3st B ? Lampan (Flatstift på den förra generatorn, svart sladd) skall den till minus? Och sladden från regulatorn (röd) skall den till 61? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fanta_gbg 0 Postad 22 Juli , 2010 Hur redigerar man sina inlägg? hittade bara svara eller citera Flatstiftet skall sitta på D verkar det som, men så hade jag kopplat och det fungerade inte, antar att det är generatorn som är kass Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juli , 2010 Ja, den röda plattan med kylflänsar är rimligen regulatorn, men den verkar inte vara internt ansluten (förutom jord/minus). Gissar därför att dess D /61 skall kopplas till generatordelens 61 och att även ladd-lampan kopplas dit. Likadant med med plattans ena B , den kopplas nog till generatordelens B tillsammans med din batterikabel. Du skriver sen är det en kabel ifrån regulatorn som inte är kopplad, har den nån märkning? Kan kanske f.ö krävas lite extra motor-uppvarvning för att den ska börja ladda första gången, om den legat länge och fältmagneternas remanens försvunnit. Är laddlampan hyfsat stark, 3-4 W så borde det inte vara några problem. Redigerings-/ ta bort-alternativen syns bara ifall du är påmönstrad, funkar sen i en vecka tror jag. Mvh Thomas Edit: De två B på regulatorn kan kanske ha skilje-diod, skulle nog själv inledningsvis nöjt mig med att bara testa ihopkoppling av laddlampe-delarna. Och bara kopplat batterikabeln till generatordelens B . Kanske kommer laddspänning ändå ut även på regulatorns båda B ? Senast ändrad av Thomas-1 | 22 juli 2010 | 14:34 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 22 Juli , 2010 På sid 13 i den här Skyllermarks-sajten ges ett exempel på en enskild generator med inbyggda skiljedioder. Där tycks original-anslutningarna vara helt dolda, och demontering nödvändig ifall skiljedioderna inte är önskvärda. http://www.skyllermarks.se/pdf/infohafte_2010.pdf Suck ... orkar inte alls detaljstudera detta närmare, men konstaterar iaf att generator-inbyggda skiljedioder förekommer. Förhoppningsvis så har du ändå nån sorts nytta av sajten, visar väl åtminstone att många kopplingsvarianter förekommer? Nån annan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 593 Postad 22 Juli , 2010 Den röda plattan är en skiljediod. Den ena B anslutningen kopplas till kabeln på motorns kabelhärva. Den andra till förbrukningsbatteriet. Den röda kabeln från regulatorn, och kabeln till laddningslampan, kopplas till d på skiljedioden. Svart kabel från regulatorn och minuskabeln kopplad till d-. Grön kabel från regulatorn kopplas tii df på generatorn. Vill du inte ha skiljedioden är det bara att skruva bort den, och generatorn ser ut som din gamla. Senast ändrad av Rollen | 22 juli 2010 | 20:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser