Gå till innehåll
fredag 23 maj 2025
brobben

Hjålp, dålig fart!

Rekommendera Poster

Hej!

jag och min sambo är nya ägare till en Örnvik CLX 500 commander -02 med 60hk 2t mariner -03.

första provkörning igår 2vuxna gick ok men jag tyckte att den inte verkade komma upp i hastighet plus att den planade. andra åket 4 vuxna och då planade båten inte alls.

tredje åket idag 2vuxna 1tonåring och vi skulle åka ring efter båten, men det gick inte alls båten planar inte alls och kommer inte upp i hastighet, trots olika tilitlägen.

motorn varvar dom maxvarv som är föreskrivna 5500prm, men det känns som kraften försvinner och det är ingen klipp i motorn. förra ägaren sa att dom kom upp i 30knopp med 1vuxen och ca. 27-28 knopp med 2vuxna plus ett par småbarn.

jag kan inget om båtmotorer men finns det någon chans att proppellern slirar?                

kan det vara något man bör kolla med filter och dyl?

vill oxå påpeka att dom två första åken så hade vi något under halv tank, trejde åket idag så hade vi tankat så vi hade ca. 3/4 dels bensin i tanken(tanken rymmer 90 liter).

jag tar emot all hjälp jag kan få så vi kan få lite mer fart på båten. 

Mvh

Mattias

Senast ändrad av brobben | 13 juli 2010 | 18:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft liknande problem, motorn gick fint men hade ingen kraft. För mig var det termostaten som var dålig. Prova att plocka bort den och se om den går bättre.

Annan trolig orsak kan vara förgasarna som lätt skitar igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hjälper det att trimma upp eller ner motorn när du åker?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men eftersom motorn varvar fullt så borde det betyda att bränslesystem funkar som det skall, elsystem likaså.

Jag skulle själv börja med att kolla propeller, både skador och ev om den slirar, dvs att gummibussningen är paj. Vet ej hur man gör det praktiskt, jag skulle själv ta bort tändkablarna, lägga i växeln, låta någon hålla fast svänghjulet så att det inte roterar och därefter försökte vrida på propellern. Det finns kanske bättre metoder ?

Dessutom skall du kolla att trimvinkeln är rätt (som det föreslogs tidigare) samt att motorn sitter rätt monterad

Senast ändrad av jan_af_lisoe | 12 juli 2010 | 20:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hej!

nej. det hjälper inte att trimma motor upp eller ner, den planar inte ändå.

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för tipset, jag ska prova och dra runt propellern.

Mvh

Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle tippa att din båt och motor fungerar precis som det ska. Motorn är ju i underkant till din båt och med många pers ombord, blir det väldigt jobbigt. 30 knop med en pers, gör att det är svårt att nå 25 med fyra pers i båten. Vad väger den? 650 kg? Vart sitter de vuxna, när du kör? Sitter två vuxna fram, blir det så. Sätt folk långt bak. Bryr du dig inte om toppfart, skulle jag välja en 4-bladig prop, om jag var du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Före ägaren suppgifter inte alls orimliga. Vår 520 HT båt med 55 hk Yam gjorde över 26 kn med mig ensam, 23 kn med fyra i packning. Plannade efter visst besvär med 7 i båten. Att starta på en skida från vattnet var inga problem.

Att känna om propcentrum släppt genom att vrida tror jag inte funkar med tanke på att båten ändå driver såpass bra.  Kolla att båten är ren under och märk proppen med färg eller körnslag, innerhylsa och ytterhylsa och kolla om markeringarna rör sig inbördes. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...