tommez 0 Postad 12 Juli , 2010 Hej Följer forumet med stort intresse då jag själv är båtägare och intresserad av allt kring båt och motor. Har för närvarande en Bella 600 ht med en Mercury 135 hk V6 från -98. Motorn går riktigt bra med bra vrid och kraft, och nu till min fråga: Vad ligger en sådan motor på i normalförbrukning? När jag ligger och smyger på 20-22 knop ligger förbrukningen på ca 1.7-1.8/distans, är detta att betrakta som normalt eller ligger den lite i överkant? Tacksam för svar och tips på minskad bränsleförbrukning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 12 Juli , 2010 Byt stift till dem av wanmar rekommenderade och ganska billiga standardstiften. Min toppfart ökade 1 -2 kn och förbrukning i marshfart sjönk från knappt 1,7 till 1,5 l/nm. Jag har samma motor men tyngre båt toppar 36 kn med 19 prop, marchfart 23 kn. Jag tror att stiften var B9HS-10. Marshfart så snart omständigheterna tillåter. Använd ev. trimplan så sparsamt som möjligt och trimma ut motorn så mycket det går utan att proppen ventilerar. Trimma ut tills den börjar släpppa sedan in. Så mycket vikt bak som möjligt i marshfart. Då går det som billigast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommez 0 Postad 12 Juli , 2010 Tackar och bockar för snabbt svar. Hade stiftbyte i åtanke och det låter ju lovande att förbrukningen sjönk med sisådär 02 l/distans. Slår man ut det på sommarens alla sjömil blir det ju en slant. Är i övrigt nöjd med motorn, men har du något annat bra tips när det gäller underhållet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 12 Juli , 2010 Höstservicen skiljer sig inte från vilken annan 2-T utombordare som helst. Det har skrivits massor om hur en sådan service görs. Det sista du gör: Kör motorn med spolmuff några minuter från en separat tank med 8 % olja, tiils det börjar ryka ordentligt. Stäng av bränsletillförsel och kör till motorn börjar gå illa på tomgång, men inte längre. Stäng av och tappa sedan ur flottörhusen med trasor under för att samla upp den det som är kvar. Vad jag kan rekommendera utöver detta är att ta ur termostaterna. Det tar 5 min med en 1/2 ringnyckel (2 x 2 bultar). Gör rent termostarerna i sötvatten, låt torka och fetta in gummipackningen med lite silikonfett förvara i en plastpåse. Jag brukar ta ur impellern också, men detta är lite överkurs då det tar ca 30 min och lika länge att få på plats igen på våren. Å andras sidan vewt jag vad jag har då säsongen börjar. Senast ändrad av guestsson | 13 juli 2010 | 21:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommez 0 Postad 13 Juli , 2010 Hej Tipset med termostaterna är taget, blir att göra det till hösten. Ska byta stiften under kommande helg och jag funderar även på att ta upp båten och köra en rejäl rubbing/waxning när det blir lite sämre väder, det brukar också hjälpa en del när det gäller det motstånd som bildas vid ovaxad/smutsig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 13 Juli , 2010 Notera att du inte skall sätta i de dyra av Mercury i användarhandboken rekommenderade BUZW? eller liknade ytgnistgap utan stift av standardkonstruktion. B9HS 10 dvs B9HS med 1.0 mm gnistgap vill jag minnas. Mercury har i servicemeddelande frångått ytgnistgapstiften till förmån för de billigare standardstiften, mest för att motorerna hade en tendens att sura med sig pålåga varv. Jag har inte märkt några större skillnader på lågfart men motorn har blivit betydligt efffektivare i det högre registret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommez 0 Postad 13 Juli , 2010 Ok, man lär så länge man lever.... Har förresten varken tillgång till användarhandboken eller de servicemeddelanden du nämner, har du koll på var/hur man kan få tag på dessa? Läste i någon tabell att BU8H (NGK) borde funka. Något du provat eller kör du på de stift du nämnde tidigare? Åkte 10 pers i båten idag (5 vuxna och 5 barn) m a a dåligt väder, och motorn går verkligen bra. Planade ut riktigt fort och bra men det enda jag skulle vilja förändra är bränleförbrukningen, särskilt med tanke på de priser som erbjuds på bränsle vid sjömackarna och att ens vänner kör fyrtaktare som tar knappt hälften av min förbrukning.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 495 Postad 13 Juli , 2010 B9HS 10 enligt wanmar som är proffs. B9HS funkar oxå men då får du själv ställa gapet till 1,0 mm. Användarhandbok finns att ladda med. Sök efter länk i något inlägg. Servicemeddelanden har bara proffs som wanmar tillgång till. Senast ändrad av guestsson | 13 juli 2010 | 23:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser