Gå till innehåll
måndag 28 juli 2025
JohanBank

Yamaha 40hk - koppla el från motor

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har en Yamaha 40hk (80-tal) motor på min båt och det jag undrar över är hur man kopplar sladdar från motorn till batterierna så dem laddas medans man kör?

Jag har hittat 2 st sladdar som inte är kopplade till något som går ut ifrån (jag är inte så bra på båtmotorer så hoppas ni förstår) där snurran är fast i, där motorn dras igång. Är det de sladdarna man ska koppla till batteriet eller hur är det?

Och nästa fråga, kan man koppla det? skickar det ut tillräckligt med ström för att kunna ladda 2 st paralellkopplade 65ah batterier?

Jag lägger till en bild här så får ni se hur det ser ut!

Tacksam för svar! /Johan

Senast ändrad av JohanBank | 08 juli 2010 | 20:43

Senast ändrad av JohanBank | 08 juli 2010 | 20:43

post-10015210-1394236430,6546_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gröna ledningarna är växelström. Köp en likriktare t.ex. på Kjell & Co eller Klas i sjön, en som tål minst 20 Ampere. Spänningen är så låg ca 20 V, att den är oväsentlig.

Skruva fast likriktaren i något av metall så att den kan få kylning.

Koppla de två gröna till de anslutningar på likriktarbryggan som är märkta AC eller ~. Du behöver alltså inte hålla koll på vilken grön som skall till vilken AC-anslutning, det har ingen betydelse.

Minusanslutningen på likriktarbryggan till minus på batteriet. Plus till plus på batteriet via en så kallad hängsäkring. Vet inte vad generatorn lämnar, men 10 eller om den inte håller 15 A borde vara tillräckligt.

Angående  om den klarar att ladda två paralellkopplade batterier så är det i sig inget problem, men laddningströmmen är låg, omkring 10 A, så att ladda dessa från scrath tar alltså ca 10 h. Du bör inte ha slutna batterier med denna typ av oreglerad laddning somdet blir fråga om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så jätte mycket för svaret!
Förstod inte riktigt vad du menade med slutna batterier?

mvh

Senast ändrad av JohanBank | 09 juli 2010 | 00:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Räcker det verkligen med en likriktare, borde man inte ha en laddningsregulator så att inte batterierna överladdas och förstörs ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öppet batteri, innebär att batteriet är ventilerat. Du kan offtast själv fylla på destvatten Gelbatterier exempel på slutet batteri.

Visst borde det finnas en laddningsregulator, men någon sådan fanns aldrig på dessa gamla utombordare och min erfarenhet är att det inte behövs så länge platsen batteriet står är ventilerat. Batteriernas livslängd kan bli något lägre om generatorn trycker på ström i fulladdat batteri. Till min Yam 55 -76 utan reglering så håll batterierierna ändå i mer än 10 år. Det har säkert större betydelse att förvara batterierna svalt och fulladdade under vinteridet.

Om laddningen bara är 5-6 A bör du prova att säkra med ca 7 A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man vill undvika laddningsregulator så borde kan kanske ha en liten digitalvoltmeter i båten och koppla ifrån laddningen när spänningen uppnår 14.3 (tror jag) Volt över batterripolena (14.3 V med laddningen inkopplad).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...