Nineleven 3 Postad 8 Juli , 2010 Hej. Kylskåpet i vår Four Winns 258 2007 har slutat fungera på båtens ström, det går på landström. När man kopplar av landströmmen hör man att det tappar effekt men det surrar fortfarande och lampan lyser. Men det känns som det kanske inte får tillräckligt med kräm för att orka runt i kompressorn. Är de känsliga? Det som gjorts från att det fungerade till att det inte fungerar är att ett extrabatteri kopplats in på förbrukningssidan. Sen byttes alla batterier till nya. Så det ska ju vara tipp topp med spänningen. Tips & Ideér om hur landström/båtens egen ström kan vara dragen mottages gärna. Mvh Jörgen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juli , 2010 Lossa/skruva åt alla el kopplingar på vägen till kylskåpet. För att vara säker på att det är OK och inte lyckats få in oxid nånstans. Ansluten via någon gammal kabel som råkat ut för kabelbrott eller nästan är av? Du har väl inga kablar som är enkelledare, dvs vanlig EKK-kabel man drar i hus? Kopparkabel med enkelledare går helt enkelt av efter några års vibrationer i båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nineleven 3 Postad 9 Juli , 2010 Igår var jag och mätte upp kablarna till kylen. Det går in en 12/24V och en 110-240V-sladd i en omvandlare. Ur den kommer en sladd. När man har båtens ström igån går det in 12,5-13V och det kommer ut samma voltantal på andra sidan omvandlaren. Men med 110V igång kommer det ut 27V! Ska kylskåpet gå från 12V och uppåt, eller är det tänkt att omvandlaren ska köra upp 12V till 24V? Jag blir inte klok på detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser