Gå till innehåll
tisdag 23 december 2025
JimmyJ

Sy om jättegenua till kryssfock. Går det?

Rekommendera Poster

Min båt har en superfin monstergenua ala Maxi 77 och även kryssfock. Enligt ägaren använder man (han i alla fall) jättegenuan utan han har allra allra mest använt kryssfocken. Den är i gott skick nu men är det sämsta av seglen ändå medans monstergenuan är prasslig och ser ut som ny!

Vad får man ge för att minska ner den till samma storlek som kryssfocken till båten? Kan man göra det själv? Min klubb har en symaskin men det kanske är vanskligt att ge sej på?

Går det överhuvudtaget att få det riktigt bra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju lite på material osv, men en duktig segelmakare kan nog få det helt ok. Frågan är dock om det inte är mer kostnadseffektivt att låta honom sy en ny fock?

Att ge sig på att sy om segel är inget jag skulle göra eller rekomendera, utan kunskap är det nog omöjligt att få bra.

Dessutom; tänk om förra ägaren hade fel och du inser att du behöver en stor genua? Tråkigt att ha skurit bort halva då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo kanske, det kanske inte är någon som gjort en sådan operation tidigare. Tidigare ägaren hade båten i 25 år. Känns som att han har rätt i det mesta med tanke på hur båten ser ut.

Men jag kanske ska följa rådet och köpa en ny när den blir för sliten helt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man brukar ha tunnare duk i en genua än en kryssfock, så även om det blir bra kommer ditt omsydda segel att slitas snabbare än en ny kryssfock.
Jättegenuan brukar behövas i lättare vindar på 77:an då båten är mer än något underriggad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

maxi 77 tål mycket vind med genua 1 och 2. Kryssfock behövs sällan. I och med att storseglet är väldigt litet och riggen är låg behövs ytan.

Jag hade inte sytt om, utan gett mig ut och provat de seglen du har. Du kommer nog fram till vad som är rätt för dig bäst genom att prova själv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK jag får strunta i det. Det är en Guy 27 jag har. Ingen maxi!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...