Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
YllasEllo

8V på D+ mycket svag lampa

Rekommendera Poster

Laddaningslampan lyser mycket svagt när tändningen slås på. Generatorn laddar inte. Har 8V vid D samt 12,8 V vid generatorns med stillastående motor. Har testat att koppla till D efter start för att magnitisera generatorn utan resultat. Testade att koppla en testlampa mellan och D , lyser när tändningen är av? slocknar när tändningen slås till, tänds när startmotorn går, slocknar när motorn startar.

Jag har ett extra laddrelä som jag kan testa men vet inte var stiften ska sitta (inga markeringar) en går  till jord men de övriga två vet jag inte? Finns det något sätt att testa detta?

Är det någon som har tips?

Motorn är en B20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså. Lyser laddningslampan när du slår på tändningen så går det ström genom generatorn.

Lyser svagt; det verkar gå för lite ström. det blir bara 12.8-8 = 4.8 V över lampan.

Lampan slocknar inte när du startar motorn uutan lyser på samma sätt, antar jag?

Ingen laddning ens när du ger direkt 12V på D .

Låter tyvärr som trasig generator eller likriktare. Ibland går det att byta likriktare utan att byta hela generatorn. Extra laddrelä gör nog varken till eller från tror jag.

Fråga; du har inte råkat koppla bort batteriet när motorn har varit igång? Det räcker med att batteriet är urkopplat under en halv sekund för att förstöra likriktaren på det sättet.

Kommentarer från övriga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, tack för dit svar. Tror inte att jag brutit batteriet. inte medvetet i varjefall. Har nu testat alla kopplingar samt jordat D med resultatet att lampan fungerat. Har också provat att jorda diodbryggan för att på så sätt köra full laddning från regulatorn. Ingen laddning. Allt tyder på att generator behöver renoveras.

Generatorn är en Motorola (marin) med externt relä moterat vid termostathuset. På baksidan av generatorna (didobryggan) sitter en dosa som går att öpnna kanske sitter likriktaren innanför? Någon som känner till Motorola generatorer? Tacksam för tips. Har en bil generator som reserv men tvekar att köra med den?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...