Gå till innehåll
måndag 22 december 2025
Mawi

Aj igen! Byta bygel?

Rekommendera Poster

Hej alla! För tusende gången har jag skrapat i huvudet i en av muttrarna till babyvantets däcksfäste. Detta sitter lite dumt precis i taket vid ingången till förpiken, Båten är en Mastheadriggad 29 fotare, Ohlsson 88. Vad tror ni? kan man byta den vänstra typen på bilden mot den högra och i stället sätta försänkta skruvar på insidan och  mutterdjävulen på utsidan? Om man flyttar det hela några cm för att få nya skruvhål, kan det spela någon roll?

Mvh Martin med hål i huvudet...

post-24043-1394236404,4983_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den genomgående U-bulten till vänster  är från hållbarhetssynpunkten bättre än den svetsade bygeln; avråder byte.

Har i min båt täckt obstrusiva muttrar var och en med en liten täckplatta av teak eller plast: 'huvudsaken' är att få de skarpa kanterna lite rundare.. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag förstår att den andra typen är svagare, men hur stor belastning är det egentligen på babyvantet? Var kan man hitta sådana täckplattor?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte bara ett par kupolmuttrar istället så blir det förvisso hårt men med avrundade kanter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vågar inte gissa belastningen vid baby-stag, men den kan vara betydlig.

Täckplattan är hemslöjd: jag sågade ett stycke av lagom tjock teak lista (10..15 cm skulle räcka för att  täcka en u-bult), borrade två hål halvvägs genom för de två muttrarna, och använde kniv och rasp för att runda biten en del, och sen placera biten på muttrarna med en liten skruv eller dyligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oceanis: Kupolmutter, jag har tänkt tanken, men dessa är ju ännu högre varför jag förmodligen hade slagit i huvudet ännu oftare.

Jussi: Ja nu förstår jag, en större platta som täcker båda muttrarna, och sedan fasas av så att det inte blir så mycket kant? Det är ju bra förstås, bäst hade förstås vart att ha försänkt skruv från insidan. Får se hur det blir.

Tack för tips, Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På frågan om hur mycket last det blir på ett babystag.
Om man sätter an riggen som rekommenderas så sätts babystaget till en förspänning om c:a 10% av brottlasten på en mastheadriggad båt om jag minns rätt. Det betyder att om det är en 19-trådig 5-mmwire så har du en brottlast på c:a 2 200 kg, dvs lasten är i viloläge på din ögla 250 kg med någorlunda rätt ansatt rigg. Sedan tillkommer laster när du seglar. Ganska stora krafter vi talar om alltså. Att då byta ut öglan mot en klenare eller försänka skruv i däcket så att enbart ena sidan av sandwichkonstruktionen belastas är inte att rekommendera. Skulle varmt rekommendera att du kör på föreslagen avfasad-träkloss-konstruktion eller liknande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oceanis: Kupolmutter, jag har tänkt tanken, men dessa är ju ännu högre varför jag förmodligen hade slagit i huvudet ännu oftare.

Jag för min del nickar ju hellre en fotboll 100ggr än en kanonkula 1gång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...