Gå till innehåll
lördag 11 maj 2024
WiZCoke

Lågpris GPS?

Rekommendera Poster

Har sett annonser på Eagle IntelliMap 642c och den verkar vara prisvärd på pappret.

Nu undrar jag om det är någon som har en och vad ni tycker om den.

Vad finns annars för alternativ i lågpris-GPS-klassen? Kan tänka mig att beställa på Internet också.

Har aldrig haft en GPS och vill ha billigast möjliga för att testa om detta är något för mig. Fiskar inte så fiskefunktioner är inte något jag betalar extra för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS eller Plotter? En handhållen GPS får du annars från ca 800:- och uppåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min, är på sin 3:e säsong.

Om du söker på användarID och denna plotter på forumet så har jag skrivit om den några gånger.

Det är lätt att vi båtägare sätter likhetstecken dyr=bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eagle plotter? Aldrig använt nån men sök på forumet som nån innan säger så lär du få svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill som jag skrev ovan inte bara ha svar på just den. Det var bara ett exempel på en jag såg som billig. Vill gärna få reda på fler billiga men ändå bra.

Sedan eftersom jag aldrig haft någon båt-GPS så vet jag inte skillnaden på en GPS och en plotter Cool

Jag har bara bil-GPS och vill ha samma funktionalitet i båten fast också undvika grund Tungan

Är plotterfunktionerna att man kan spara POIs eller vad? Skapa rutter behöver jag nog inte - för liten båt för det. Bara dagsutflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant - kom gärna med fler detaljer. Färgskärm är nog det enda kravet jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En plotter är en bildskärm med ett program som kan visa sjökort mm. Possitionen får den från en inbyggd GPS.

Jag har en plotter Det är en bärbar dator med ett sjökortsprogram och sjökort över de områden jag seglar inom. Possitionen får datorn från en GPS-puck.

Jag har också ett par handburna GPS;er utan sjökort, som kan visa possition fart, distans och en massa andra detaljer.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du köpa en GPS så är det plotter som gäller. Tror de flesta håller med mig på den punkten. Att kunna se exakt var man är gör båtåkandet lite mer avkopplat. Sjökorten framme så klart men i mitt fall känns det som att man inte behöver kolla lika ofta.

Plotter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en garmin Nuvi 500. Kostar 1695 sjökort 1000kr. Fungerar klockrent för dom pengarna. Dessutom får du en GPS att ha i bilen med medföljande karter för norden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående Nuvi 500:an.
Är inte en 3,5-tumsskärm i minsta laget på en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är skärmen liten, men jag tycker det fungerar bra. Hade en 2,5 tum Garmin 76C innan så jag är ju inte direkt bortskämd.

Dessutom gällde ju frågeställige en lågpris GPS och då måste man ju pruta på ngt, jag har valt skärmstorleken.



Senast ändrad av AnteKba | 15 juni 2010 | 10:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 När  jag köpte gps/ekolod i våras så sa dom i affären att Eagle är Lowrance:s  noname och ligger ca 1 år efter i utvecklingen. Så är folk nöjda med något/några år gamla Lowrance så funkar det väl bra.

/ Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag testade en Lowrance HDS-5 och en Garmin 420 i båten innan jag köpte min Eagle 642, som jag är mycket nöjd med. Garmin kostar ungefär lika mycket, men har en betydligt sämre display. Lowrance kostar väsentligt mer, och är för mina behov egentligen bara marginellt bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stod och jämförde Lowrance HDS-5 och Eagle 642c på båtmässan senast då Eaglen hade ett väldigt fördelaktigt pris men den hade inte en chans mot HDS-5:an. Att behöva vänta i 10-15sekunder för att zooma in eller ut inna bilden kommer tillbaka är under all kritik! HDS-5 zoomar steglöst utan hack eller fördröjningar och det är en sådan jag gick hem med från mässan! Har idag användt den i ca 100Nm och är helnöjd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nöjd med min Eagle IntelliMap 642c, mycket prisvärd. Kan dock hålla med om att det är något seg att zooma ut/in. Dock bra display som är lätt att avläsa även i solsken. Fungerar bra för mina behov på segelbåt som komplement till papperskort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, den ska jag titta närmare på.

Har den sjökort i minneskort-format som de större eller hur funkar det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var hittar du denna GPS för 1695? Billigast på prisjakt är 2700 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också svårt att hitta nån så billigt... hittar en begagnat på Blocket för 3000kr men då känns ju 1695kr som ett klart bättre köp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte den på dustin, dom har haft kampaj på de till det priset sedan i höstas, men hittar den inte idag heller. Tyvärr kanske kanpanjen tagit slut i dagarna.

Den avänder Garmin G2 på minneskort (micro SD)

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som hindrar att man använder en billigare icke-marin Garmin Nüvo?

Till exempel denna för 1190:-

http://www.dustin.se/pd_5010133723.aspx

 

Jag inser att den inte är vattenskyddad på samma sätt som en marin men om man bortser från det - går det? Kan man köra BlueChart sjökort i dem rakt av också tror ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet att det finns tidigare trådar här på forumet om just det. Där har de kört på en nuvi 200. Har för mig att vissa marina färger etc inte stämde helt på iaf den modellen.

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=347711&highlight=nuvi 200

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=283691&highlight=nuvi 200



Senast ändrad av AnteKba | 17 juni 2010 | 11:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, som det ser ut just nu hittar jag ingen riktigt prisvärd lågpris GPS/plotter - för mig hade det gamla erbjudandet på Nüvi 500 hos Dustin som några av er nappade på varit perfekt. Jag får väl vänta lite och se om något nytt liknande erbjudande dyker upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BlueChart g2 Vision sjökort kan endast användas i Garmins sjökortsplottrar i GPSMAP 7000-, 6000-, 5000-, 4000-, 500-, 400-serien samt GPSMAP 620 

BlueChart g2 sjökort kan användas i Garmins sjökortsplottrar i GPSMAP 7000-, 6000-, 5000-, 4000-, 500-, 400-serien, GPSMAP 620 samt med begränsning (ingen 3D-vy eller fiskekort) i våra handburna enheter Oregon, Dakota, GPSMAP 60/62- och 78-serien.

http://www.garmin.se/node/6934 

http://www.garmin.se/node/32527 


 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att Garmin hellre säljer någon av dessa dyrare produkter..
Nüvi 500 var ju t.ex inte med i denna lista, trots att den fungerar med sjökort, enligt flera på detta forum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låt oss reda ut begreppen lite grann.

GPS = Global Positioning System. Geostationära satelliter som sänder ut signaler som kan användas för positionsbestämning.

GPS-mottagare: Apparat som tar emot dessa signaler och räknar ut positionen samt visar den på en display.

(Sjökorts-)plotter: GPS-mottagare som även kan visa positionen inlagd (plottad) på en bildskärm som visar en sjökortsbild. Man ser alltså mer eller mindre exakt var man befinner sig relativt sjökortet.

Navigator: Annat namn på sjökortsplotter, även motsvarande apparat fast för bil/MC/cykelbruk där en vägkarta visas i stället för sjökort. Eller en verklig person i en båt som sköter navigeringen.

Det finns alltså inget som heter en GPS.

Såja, det känns mycket bättre nu smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte var så att jag hade en GPS skulle jag köpa en IPAD.

Den kostar mindre,är många gånger bättre utom vattentålighet och vibrations känslig.

Finns skydd och mer kommer.

Måste uppdatera min kart info till min Garmin.

FAN va dyrt.

Halva nypriset no

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har använt en Garmin Nuvi 500 en sommar.

Litet temperamentsfull. 

Hoppade plötsligt från svenska till holländska vid en guidning.

Och rutterna försvann men waypoints blev kvar ett par mörka och stormiga kvällar.

Men när instrumenttavlan sa ajöss i min bil så var den bra att ha.

 

Funderar på att skaffa en Bluechart över Finska Viken.  Funkar denna månntros?

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...