Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
fhedvall

Batteriladdare med två batterier

Rekommendera Poster

Ohoj!

Tänkte sätta in en batteriladdare i min Uttern D68. Verkar som om Ctek M200 är den som jag ska ha. Men nu är det så att båten har två batterier, hur kopplas laddaren in då? Inte ska jag behöva ha två laddare parallellt?

Är det dessutom rekommendabelt att montera ett el-intag nånstans i båten akterut? För lätt och smidig inkoppling till landström?

/Fredrik

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att du har separerade start/förbrukningsbatterier. Koppla in den på Förbrukning. Skulle också vilja ha ett elintag nånstans. Men hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är dina batterier ihop kopplade idag?

Du behöver bara sätta laddaren på ett batteri, om dom är ihopkopplade, då kommer batteriladdaren ladda båda samtidigt.

Ska du ha landström ska du ha jordfelsbrytare och ett godkänt kontaktuttag som har tillräcklig IP klassning. Men annars är det inga problem att ha ett uttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett startbatteri och ett förbrukarbatteri. De var monterade från början i båten, får väl förmoda att det är korrekt gjort. Mao så kan jag sätta laddaren på vilket batteri som helst så laddas båda. Det verkar ju smidigt.

Jag har tidigare kört med ett portabelt bil-batteriladdare, nåt danskt märke, men då jag lagt märke till att jag har ganska mycket korrosion på drevet har jag blivit lite suspekt på laddaren. Visserligen har jag zink-anoder när jag ska ha magnesium i sötvatten (Vänern), men det är lite väl mycket korrosion på ett drev från 2006 ändå. Kanske beror det på min ful-laddare? Givet map. galvaniska strömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej -- tror att du drar fel slutsats av tidigare tips. Om montaget är orginal från Utterns fabrik, så är det troligen det vanliga med ett startbatteri och ett förbrukningsbatteri. Då sitter ett skiljerelä troligen mellan, som gör att de bara är hopkopplade när motorn/generatorn går.

Om det är laddning efter vintern -- ladda ett i taget.

Om det är laddning under sommaren -- troligen behöver bara förbrukningsbatteriet laddas.

Köp/låna en voltmeter och kolla spänningen, när batteriet har vilat minst 1 timme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har satt laddaren på förbrukarbatterierna i min båt eftersom att startbatteriet ändå alltid får all laddning det behöver från generatorn. Om du har problem med att startströmmen inte räcker så är nog startbatteriet kasst./Niclas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...