Gå till innehåll
söndag 19 oktober 2025
Najad373

Yanmar 4JH3, startproblem vid varm motor

Rekommendera Poster

Jag har en Yanmar 4 cyl. 4JH3-E på 56 hk.

När motorn är varm och man stoppar den för att sedan direkt efter dra igång den igen så är den oftast mycket svårstartad. Det är aldrig några problem när motorn är kall, känns som att den inte får fram soppa till insprutningspumpen, den startar ofta efter en ganska lång stund med startmotorn efter ett par försök.

Har provat att byta alla filter men fortfarande samma, funderar nu på om det kan vara något med den lilla matarpumpen?

Någon som har nåt tips vad det kan vara?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går stoppreglaget tillbaka ordentligt? Har du kollat att starta en varm motor med utdragen köldstart? I så fall någon skillnad? Matarpumpen låter rimligt, förutom, varför skulle den fungera bättre kall än varm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stopreglaget går tillbaks ordentligt, jag ska pröva att dra ut kallstart reglaget.

Ang. matarpumpen så kan det kanske vara så att när pumpen (motorn) blir varm så blir ju också membranet varmt och klibbar lite så det blir mer svårstartat?, säker långsökt men jag vet inte vad det annars kan vara..

Ska ta och köpa hem nya packningar innan jag river pumpen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en likadan motor i min segelbåt och har inte haft detta problem. Är därför intresserad av av att följa hur du löser detta.

Frågor: Har detta funnits hela tiden eller i vilket sammanhang uppkom problemet? Hur många timmar har motorn gått? Det är inte så att luftskruven läcker in luft när filterhållaren blir varm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...