winnz 0 Postad 8 Juni , 2010 Hej! Båten är en tollare columbina med aq145 / b23 som jag köpte förra året med dålig motor. Köpte en motor som jag toltarenoverat under vintern. Den startar och går mycket bra. MEN!!!!!! Har ett problem med att tänsspolen blir på tok för varm, det går inte att hålla i den någon längre stund.Och härom dagen gick tändspolen sönder men hade en i reserv med mig som tur var.Det verkar som tidigare ägare haft detta problem då det fanns flera reserv tändspolar med i båten. Jag har ny köpt en ny tänspole med förkopplingsmotstånd och har 12v före motståndet och 9v volt efter motsåndet. Det blev ingen skillnad motståndet och tändspolen blir mycket varma . Sedan bytte jag fördelare, rotor, fördelarlock och kollade brytaravstånd, sedan gjorde jag en grundinställning av tändningen. Tänspolen är kopplad så att 12v volt går till förkopplingsmotståndet när tändningen slås på och sendan vidare till plus på spolen där nu 9v går in i spolen och från andra stiftet på spolen går kabeln till kondensatorn på fördelaren. Värt att nämna är att jag har provat att dra nya kablar. Behöver själva höljet på tändspolen ha jord? Tanken bara slog mig då tändspolen i en bil sitter moterad direkt mot chassit. Är nu helt rådlös och vet inte vad jag ska ta nig till. Är tacksam för alla tips och ideer som kan ges. Mvh / Tony Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 8 Juni , 2010 Om man har brytare så får man inte stå på tändningsläget någon längre tid utan att motorn går, brytaren låter det ju gå ström genom lindningen för att när gnistan skall genereras bryta strömkretsen varvid spolen genererar en kraftig gnista vilket inte sker när motorn står stilla. Jag har bränt sönder en torr biltemaspole genom att stå på tändning för att lyssna på radio. Har nu bytt tändningslås till ett med radioläge 0-g-i-(s) 0=off, g=radioläge, i=ignition, (S)=återfjädrande start. Moderna fördelare typ 123ignition styr kamvinkeln, dvs den tid spolen behöver för att ladda upp sig genom att känna av spolens strömförbrukning, samt stänger av strömmen till spolen om motorn inte går. Vet inte riktigt vad kondensatorn kan göra, den skall ju förhindra gnistbildning över brytarkontakterna samt förhindra att dom blir blånerade och slitna i förtid (berg/grop fenomentet) Blir spolen varm när motorn går? Senast ändrad av rickardp | 08 juni 2010 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winnz 0 Postad 8 Juni , 2010 Hej har nu lyckats lösa problemet. Då tändspolen inte sitter monterad ihop med motorn så behövs en kabel som jordar höljet på tändspolen. Så jag drog en kabel från jordflätan på motorn till fästet som håller fast tändspolen och nu blir inte tändspolen varm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 8 Juni , 2010 Vaa ... ?? Mycket märkligt, oljefyllda tändspolar enligt bilden har väl ingen elektrisk anslutning i själva höljet? Tills motsatsen är bevisad betraktar jag detta som en slump, nåt glapp som råkade försvinna för stunden då du grejade. Fast riktigt hur motorn kunde gå bra tidigare och ev glapp samtidigt förorsakat värmeproblemet har jag ingen bra förklaring till !? Någon ... ? (Och naturligtvis grattis ändå till framgången, visar ju iaf att inget behöver bytas.) Mvh Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 8 Juni , 2010 Undrar just om du löst problemet med den åtgärd du gjort?Ologiskt. Höljet på spolen har inget med tändningen att göra än möjligen jordning kan minska radiostörningar. Främst mellanvåg och långvåg som ingen lyssnar på mer. Är det inte så att efter ändringen har du lyckats stanna motorn i ett läge då brytarspetsarna är öppna och då går ingen ström i spolen alls och den förblir kall? När motorn går blir det ca 50% ström i spolen och då blir den kallare än om du råkat stanna i läge brytare slutna och får 100% av ström hela tiden. Stäng av tändningen när motorn står still. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 499 Postad 9 Juni , 2010 Om tändspolen blir varm eller inte beror på om brytarspetsen är öppen eller sluten i det läge motorn står. Med öppen brytare har spolen endast plusmatning via tändlåset, minus går via brytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 9 Juni , 2010 Skulle för övrigt dragit en ny kabel mellan ((tändlås/solenoid-kabeln)) och tändspoleplus. Då startmotorn körs förbikopplas på så sätt förkopplingsmotståndet, vilket ökar startchansen ifall batteriet är svagt. / ThomasEdit: Separat tändnyckeluttag eller möjligen relä krävs, se inlägget nedan. Senast ändrad av Thomas-1 | 09 juni 2010 | 13:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Juni , 2010 Rätt i princip, men du kan inte lägga den direkt på solenoidkabelbn för då lastar solenoiden vid icke start. Relä eller speciellt uttag på tändningslåset finns måste till för separation. Just vitsen med förkopplingsmotstånd är att man kan koppla förbi det via solenoidsladden och på så sätt kompensera för spänningsfallet då startmotorn går. På så sätt får man fullgod gnista även i starten. Ett gammalt knep. Redan min 66a Opel hade samma arrangemang. Men där var förkopplingsmotståndet gjord så att kabeln till tändspolen hade inbyggd resistans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
winnz 0 Postad 9 Juni , 2010 Nej det finns inget jorduttag på en tändspole. Men när en tänppole sitter i en bil så får spolen jord genom bilen chassi. Slänger upp ett kopplingschema över en gammal volvo där det visar att spolen ska ha jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Juni , 2010 Har varit ut för onaturligt varma spolar som är på väg att ge upp men är den ok så byt konding Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Juni , 2010 Kondensatorn är till för att minska spänningsderivatan vid brytning. Annars hamnar gnistan över brytarspetsarna och förstör dom samtidigt som gnistan till tändstiften blir för svag. Är det kortslutning i kondensatron blir tändspolen varm och man får ingen gnista, men då går motorn heller inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser