Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Elpadino

Varvräknare på generator

Rekommendera Poster

Hej!

Så här ser baksidan av min generator ut. Skulle vilja koppla på en varvräknare och har förstått att man ska använda W utgången. Tyvärr verkar det inte vara någon kontakt där.

Vid  finns ett exakt likadant hål men med skillnaden att det finns en hane att koppla på en hona på. Vid W ingenting, jag har sett att detta diskuterats på sailguide.com men ingen har kommit fram till något svar. Så det är alltså inte bara min generator som har en tom W - utgång, är det någon som vet hur man gör för att koppla in varvräknaren på denna modell??



Senast ändrad av Elpadino | 26 maj 2010 | 12:52

post-10008332-1394236367,0813_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorns W-utgång är egentligen inte ideal som mätkälla enligt sajten nedan, remslir och toppladdat batteri kan tydligen ställa till det. Men ...

... det borde gå att koppla en ledning ifrån en av generatorlindningarna till W-anslutningen, och där sätta en flatstifts-hane i det förberedda uttaget. Använd isf en kabel med mycket värmetålig isolering (ljusgrön i figuren).

En yttre diod ger halvvågs-likriktade pulser enligt figuren som nog kan duga direkt, utan ytterligare fyrkantsformning med elektronik. Spänningen sägs i tachometer-sajten nedan vara ca hälften av generatorns utspänning, tolkar det som effektivvärdet inte pulstoppvärdet. Har jag fel kan tachometern eventuellt gå sönder? Dioden kan f.ö. vara liten och enkel och kosta nån tia.

Kan kanske vara svårt att hitta rätt inkopplingspunkt praktiskt, men försök hitta de grova lindningarna i statorn - den ickeroterande delen - och dess anslutningar till den antagligen välkylda likriktaren. Vilken av de antagligen tre likadana lindningarna som väljs spelar ingen roll.
Kan i alla fall vara värt ett försök, tycker jag.

Mer om likriktning ...  http://sv.wikipedia.org/wiki/Likriktning
Problem med generator-styrda tachometrar ...
http://www.amplepower.com/primer/tach/index.html

Mvh Thomas

post-10006646-1394236368,2635_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har gjort något liknande för mina 2 cyl aktersnurror. På belysningsspolen (AC) före likriktaren har jag satt en sk Schmitt-trigger först för att få ut en bra fyrkantvåg. Sen kopplar jag på en Biltema multimeter med frekvensräknarefunktion.

Visserligen får jag ut varvtalet i sorten 2 *varv per sekund. Det kan man ju sen ta gånger 30 för att få varvtalet i minuten vilket är mer standard för motorer.

Utan schmitt-trigger går det ej att mäta med frekvensräknare för signalen har för dåliga nollgenomgångar samt lite risig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ett uttag men ingen anslutning så beror det säkert på att samma stomme används till olika modeller av generatorer. Men din modell har inte något W utgång

Vill man inte koppla själv så borde det gå att få hjälp av någon av de företag som reparerar startmotorer och generatorer att koppla så att du får en utgång.

.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mittåt ! Mitt kopplings-förslag ovan fungerar tyvärr inte alls ! Skäms

Hoppas och tror att ingen försökt koppla så, för det är rimligen meningslöst. Blir ju bara likadan helvågslikriktad trefas-plus** som redan finns på B och D . Beklagar misstaget, och kommer att lämna in hjärnan för femtiplus-service !

För att få enfas halvvågs-pulser till varvräknaren krävs nog två nya ledningar plus diod, enligt bilden. Men då är bägge skiljda ifrån batteriminus, och det fungerar knappast ihop med befintliga varvräknare med mindre än att de drivs av inbyggda småbatterier !?

Tillbaka till ruta ett igen, börjar tro att generatorer med W-uttag faktiskt har en extra separat spole? Alltså knappast något som lätt kan läggas till i efterhand. Och med tanke på slirande remmar, utväxlings-kalibrering och andra problem så är nog egentligen generatorn en rätt usel signalkälla.

Bättre då att satsa på nåt som faktiskt och utan omvägar mäter och visar just motorns varvtal, kan tyckas. Som alltså har signalkällan direkt på motor-/propeller-axeln*.

Det är en smutsig, varm och allmänt besvärlig miljö för instrumentgivare, men inte värre än att det går att lösa. Tycker alltså att det är märkligt att ingen komplett eftermarknads-varvräknare inklusive givare finns att köpa !?
Till t.ex. cyklar finns ju färddator med givare för ca 80:-, en magnet på ekrarna och en enkel pick-up på framgaffeln (Förvisso en enkel mekanisk magnetstyrd mikroswitch som inte klarar höga motorvarvtal).

Kanske borde man helt enkelt tipsa cykeldator-tillverkarna:
Fixa bättre pickup och lättmonterad axelmagnet, tillsätt en snygg retro-visartavla och höj sen priset till 800:- ??

*Edit: Eller nära svänghjulets periferi, för magneten bör nog ha hög fart förbi pickupen för att generera bra puls med given magnetstorlek/vikt vid låga varvtal, tänker jag mig?
Edit2: **Blir väl iofs inte likadant, men vad det faktiskt blir är inte så lätt att reda ut?

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 16 juni 2010 | 22:29

post-10006646-1394236403,639_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Apropå Cykeldator.

Problem med aktre ankarspelet
Har monterat ett ankarspel i akterruffens skott under skarndäck.
Linan går i ett 40 mm plaströr akterut.
Linan faller ner i stuvfack vid sidan av motorn.
Det händer då och då att linan knyter sig själv och inte löper ut, ankaret hänger
då 1 a 2 meter under båten, till andra båtgrannars förtjusning.
För att få en indikering om att linan löper, monterades en magnetkontakt på ankarlinans brytrulle i aktern. Signal från den går till en summer som tutar varje varv som rullen roterar.
Bra nu, hör jag om linan löper ut.
Utvecklade det här. Kopplade en cykeldator till kontakten för att räkna hur
många varv rullen gör och kan då se hur mycket linan som löpt ut.

Tyvärr hängde inte magnetkontakten med vid snabb rotation på brytrullen.
Borrade in 4 st M5 skruvar i rullen monterade en induktiv avkännare som kan känna av skruvskallarna, kopplade på cykeldatorn och kan nu se på decimetern
när hur mycket lina som löpt ut. (nov -03)

http://lasselundell.se/page31.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...