Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
DrChaos

marinkonvertering av motorblock B30

Rekommendera Poster

Håller på att renovera min gamla aq165 och då byter jag motorblocket till ett B30 bilblock. Det gamla var helt rostigt och utslitet medan bilblocket såg ut som nytt.

Fann från början inga skillnader men har nu upptäckt att skruven där oljefiltret gängas på skiljer sig helt. På båte sitter en oljekylare varför bulten är ca 5cm längre. På bilblocket verkar bulten gängad medan båtblocket ser ut som gänga utan stigning (raka gängor), varför jag misstänker att den är påkrympt.

- Är det någon som har gett sig in på att byta och hur går det till?

- Finns det någon förlängningsbult som kan gängar på?

Sedan har jag köpt nya rostfria frostpluggar och jag undrar om det bara är att slå med hammare dit de nya eller om det krävs någon speciellt verktyg.

Tacksam för svar

Jan-Olov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gjort det på en B20 men det borde vara samma sak. Det var bara att gänga ur den längre bulten från marinblocket och skruva fast den på bilblocket.

Vad gäller frostpluggarna så slog jag in centrumet lite med en hammare efter det att jag lagt dom på plats i blocket. Om det är rätt sätt vete tusan men det funkade kanoners för mig i.a.f.

/Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att bulten inte ser gängad ut. verkar som om det vore raka spår. Därför antog jag att bulten är krympt på på plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dags att leta upp en sprängskiss på motorn.

 

::

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min B20 så var den gängad men satt ganska så bra innan den släppte.

Jag har Volvo Pentas Verkstadshandbok för marina 4- och 6-cylindriga förgasarmotorer liggandes som jpg-bilder på hårddisken. Nu var informationen om just oljefiltret och dess fastsättning ganska knapphändig men skicka mig din e-mail så skickar jag över dom.

/Kalle 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skickar en bild som visar de underliga gängorna som verkar vara utan stigning. Känns som om den är påkrympt o i så fall hur ska man kunna få lös den?

post-10006397-1394236365,7082_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du gängar på muttern, och sedan ett oljefilter, och drar muttern mot filtret, kan du få loss bulten. Den är gängad i blocket. Gängorna utan stigning ska nog fungera som tätning, så att inte alltför mycket olja går förbi kylaren. Det är nog inte fel att stryka på lite täningsmedel på frostpluggarna vid monteringen. Jag brukar använda en hammare och en kopparhammare när jag monterar expanderande frostpluggar. Jag lägger hammaren mot pluggen, och slår med kopparhammaren på hammaren, då är det lättare att få det snyggt, och man undviker att slå sönder blocket, om man missar lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen. Har insett att det måste vara gängor i blocket och försökt med värme att få loss bulten med polygrip utan att lyckas. Smart tips att använda filtret och muttern. Ska testa det ikväll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...