Gå till innehåll
fredag 14 november 2025
Martin_K

Varför går motorn dåligt vid belastning?

Rekommendera Poster

Nu ligger båten i vattnet, men motorn beter sig lite underligt. Den går jämt och fint på tomgång, och när jag la i växeln så gick det att köra. Dock ville motorn dö när jag ställde in propellern så att den fick maximal belastning (har reversibel propeller). Men det gick att köra i marschfart med en lite ”snällare” propellerinställning utan att motorn protesterade. När jag sedan blev tvungen att bogsera en annan båt så började motorn baktända (”puffar” från förgasaren). Detta fortsatte även efter att jag släppt av den andra båten, och då började motorn även varva upp lite då och då (dvs utan att jag ändrade gasreglaget så gick varvtalet upp någon sekund för att sedan gå ner igen). Detta fortsatte några minuter (innan jag avslutade provturen).

Båten är en mindre snipa, och motorn är en FM-L2, 12 hk bensin inombordare med två cylindrar. Den har magnettändning av märket SEM (samma som sitter i en del Albinmotorer tror jag) och dynastart. Magnettändningen renoverades förra säsongen, och jag har kollat att den får bensin.

Någon som har någon idé varför motorn går dåligt när den får belastning (men verkar gå bra när den inte belastas)?

Tacksam för alla tips om var jag ska börja felsöka!

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara för mager bensin/luft-blandning som gör motorn svag. Förbränningsrummen blir då också extra heta och bränslet kan rentav antändas t.o.m. innan insugsventilerna stängt - alltså ge puffar i förgasaren.

Rengöring och kontroll av förgasaren verkar lämpligt, det är väl en Solex enligt bilden!?

Kan troligen vara smuts i huvudmunstycket eller det fina munstycket. Ifall nålventilen flödar över samtidigt som blandningen generellt är mager i högfartsregistret, så kan kanske motorn varva upp själv om återsugsröret ger ett tillfälligt tillskott av bensin??

(Spjällaxeln slits ifall gasen är vajerstyrd, vibrationer i vajern ger då gärna små små rörelser i spjället. Händer ju iofs inte plötsligt.)

Mvh Thomas

Ps. Det fina munstyckshålet blåses med tryckluft, alternativ med en vanlig cykel/bilpump (sk fotpump) där det går att klämma fast. Inget pill med ståltråd ds.

Edit: Oj, fel i figuren. Gasspjället är naturligtvis det övre av de två i bilden, inte chokespjället.

Senast ändrad av Thomas-1 | 22 maj 2010 | 09:37

post-10006646-1394236364,1104_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...