Gå till innehåll
fredag 19 september 2025
henrik88

att segla från Göteborg till Hamlstad???

Rekommendera Poster

Hejsan

Jag sitter här och försöker planera in en midsommarseglats och kom på den goda iden att segla till Halmstad. Saken är den att jag är inte jätte erfaren, jag har seglat en hel del uppåt mot strömstad men aldrig längre ner än Göteborg så ja e en ricktig färsking;) Jag undrar om någon gjort den seglatsen och sånt fall hur va den? hur va rutten, hur lång tid tog det, hur va farvattnen? svårnavigerat? och framför allt är det värt att segal nedåt i landet?? MvH Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Genomförde bland annat den seglatsen i helgen och det var mycket lättnavigerat. Så snart du kommer ur skärgården, vilket tar ca 1,5 timme från Hinsholmen så behöver du inte byta kurs många gånger. För seglingens skulle tycker jag inte det är värt resan, men Halmstad är ju trevlighet.

/Henrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm....

Varför Halmstad? Som seglarstad är Halmstad inget vidare enligt mitt tycke. Kanske jag inte ska säga som halmstadbo (eller iofs..fd.). Midsommarfirandet kan säkert vara bra, men vet inte riktigt hur det är nu efter att karlstorps camping stängts vid midsommar. Tidigare var ju det metropolen i midsommarfirandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motvind och motström kan det lätt bli när man ska nedåt. Kryssvinkeln är inte imponerande då strömmen sätter nordvart och man har stora möjligheter att beskåda Ringhals och andra sevärdheter vid vändningarna.

Kolla vindriktningen så inte både ström och vind ligger åt fel håll. En vända eller två över till Danmark kan vara bättre om du ska till Halmstad. Då kan man passa på att bunkra lite dricka samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vill du bada och se något vackert så finns skallkrokens hamn ca 2 mil norr om halmstad. mitt i naturskyddsområde och långa långgrunda sandstränder.

Varför inte ta steget ut och våga segla till läsö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skallkrokens hamn skulle jag nog inte rekomendera till en nybörjare, med ensfyrarna på badstranden.

Då gillar jag mer ditt förslag om Läsö, inga konstigheter och utlandet för en novis, mycket trevligt ställe.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur går det Cia? Vi tänker på Dig!

Måste du diktera nu eller kan du skriva själv. Hoppas på snabb läkning.

Ja Läsö är värt besök. Båda hamnarna. Tänk på att de lagt ut en undervattenspir om man kommer in lite från väster till östra hamnen. Vi körde med gamla kort och rutschade över stenarna, huga. Det är dyrt med bogsering i Danmark men vi klarade oss denna gång..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inseglingen till skallkroken är helt klart knepig. har hus där och brukar komma från land.

det går så där, väldigt ont, pekfinger, en mening i taget Skrikandes

snäll gubbe Skrattande

ingen skärgårdssegling i årGråter

leverCool

post-2001-1394236363,3896_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej tack, det är väl inte bsjälva resan som är prio ett utan ett långbord i halmstad;) men tänkte jag skulle trycka in jungrfuturen medans man är ledig;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du skriver; har seglat en hel del uppåt mot strömstad men aldrig längre ner än Göteborg får jag en känsla av att du bor långre upp efter bohuskusten.

Från Göteborg till Halmstad är det ca 80 distansminuter. Från Göteborgs södra skärgård och till Kungsbacka fjordens mynning finns det ju ett antal fina hamnar och naturhamnar. Nån skrev ju i en finstämd visa;Donsö och Styrsö och Känsö och Brännö, jag älskar er.

En naturhamn som man väl bör nämna är Tistlara. Västra inloppet är väl att rekomendera. Hållenselinjerna noggrant. Enselinjen in i själva hamnen bär klart för ett grund mitt i själva hamnen.

En annan ös som jag hamnat på av en tillfällighet  och som jag blev begeistra utav är Malön, söder om Onsalahalvön. Ankarade i norra viken och rodde iland.

Sen är det bara öppet hav, men det finns ju en del hamnar. Bua, Varberg, Träslövsläge, Galtabäck Glommen och Falkenberg.

Jag brukar alltid ta natthamn i Glommen på väg söderut till tex Hallands Väderö. Många har höjt avogda röster mot just Glommen, mn jag tycker att hamnen är hel ok. Den ligger bra till och på den tiden man hade isbox var det en av de sista hamnarna på svenska sidan där man kunde få ordentlig is.

Hallands Väderösom är min favoritö alla kategorier. Ett besök på ön rekomenderas. Har en gammal farledsbeskrivning runt ön i PDF-format, som jag gärna delar med mig av om jag får en riktig mailadress.

Skrivit lite om ön här http://thallatha.blogspot.com/2010/03/segling-sorover-del-1.html och här http://thallatha.blogspot.com/2010/03/segling-sorover-del-2.html

Brukar inte ta det så alvarligt med prickade farleder och  brukar hålla mig efter principen; vet du inte på vilken sida en prick du skall gå, gå tätt intill den. Det är djupt på bägge sidor. Första gången jag skulle segla hem från Hallands Väderö, gick autopiloten sönder. Det hördes tydligt att det var nåt inne i som lossat. Skruvade isär den och återmonterade balanvikten på fluktgatekompassen som lossnat. När jag var klar fick jag se att jag missat en detalj som faktiskt låg kvar på sittbrunsbänken. Hade inte lust att göra om jobbet under seglingen. Låg på et slag som bar mot Halmstad, så jag seglade dit.

Inne i hamnområdet gick jag utanför bojen vid pilen på bifogad bild, med kurs på nästa prick, i tro att den gällde stora båtar. inte ens en havsfidra med ett djupgående på 110 cm gick över. Väl i hamn fick jag ett fint mottagande av en man som senare på kvällen körde mig ut till småbåtshamnen. En violenist som bor i en storfidra hade sjösatt samma dag efter att ha byggt vingköl på storfidran. Ser tillbaka med glädje på mitt besök i Halmstad, även om jag nog inte seglar tillbaka dit om det inte är av något speciellt skäl.

tommy

post-945-1394236363,7833_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skagen... Håll ner ordenligt så slipper ni se revet på för nära håll bara. Nackdelen är ju att där är ett j-vla liv på midsommar och även dagar före och efter. Men gillar man det så. Seglade ofta dit för 10-15 år sedan. Blir ett nytt besök iår! (Hemmahamn, Skärhamn, ca 28 mil över)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ja jag har fått känslan av att det är ionte värt själva seglingen om man inte har koll på dom olika natur och gästhamnarna. Men känner du att de blir nog kanon.:) hehe ja en del svineri vet jag om att det kan vara vid den tiden av året men de får man helt enkelt taFlört du som har varit där. Är det gästhamnen i centrum man tar eller rekomenderar du något annat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det ser ju bara bättre o bättre ut detta, ´ nu har man inte bara rekomendationer om gästhamnar utan även nav hjälpFlört Tack här är min email adress henke_bragner@hotmail.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det själva seglingen har nåt världe eller inte är ju upp till var och en. Det finns ju några som seglar jorden runt nonstopp och har en viss njutning av det. Bruka själv ofta segla dagsetapper på upp till 50 distansminuter, vilket kan innebära 12 -15 timmar på havet. Visst - det kan ibland bli lite enformigt.

Man får en ide, man har en dröm och ett mål. Själva planeringen av en resa har ju också ett värde i sig. Visst har själva seglingen ett värde i sig. Sen är det inte fel på att ha koll på vad det finns för alternativa hamnmöjlighter. Ibland blir seglatsen inte alls vad man från början tänkt.

Du frågade i ditt förta inlägg hur lång tid ströckan tar. För mig hade det tagit två eller tre dar, lite beroende på väder och vind,

Kollade lite på Skallkrokens hamn. Har nog inte ens hört talat om den tidigare. Det finns ju några mindre hamnar längs vägen. Skallkroken ligger ca 11 distansminuter sydsydöst om Falkenberg http://www1.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=326434 Inseglingen är nog inte värre än till Tistlarna

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antar att det blir stopp utmed vägen? Kom till Skärhamn på Tjörn! Utsedd till Sveriges bästa Gästahamn flera år i rad! Vill ni ha hjälp med snabbt stopp gratis för påfyllning av vatten och proviant (Bolag finns) så hör av dig. Kan lägga dig på nocken av min plats!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

........och framför allt är det värt att segal nedåt i landet??

Varför skulle det inte vara värt att vidga sina vyer?

Här i södra Sverige finns det många trevliga hamnar att besöka, inte så många naturhamnar, men ankra kan man alltid göra. Sedan har vi väldigt nära till utlandet, Danmark, där upplevelserna kan bli ännu större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm.....många goda råd ovan till TS. Jag skulle valt Österby på Läsö eller Tjörn. Österby är förfärligt trevligt, billiga skaldjur och allt det där. Tjörn , finns många trevliga ställen. Jag gillar Klädesholmen och som nån ovan skrev Skärhamn.

Enkel segling till Läsö men mycket öppet vatten. Tjörn oxå enkel segling men mer skyddat. Hallandskusten söder om Lerkil mycket öppet vatten och gropigt.

Ha en bra segling!!! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...