Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
RasmusR4

Vad är det som laddar ur startbatteriet?

Rekommendera Poster

Blir snart galen

 

Bytte tändningslås förra året och efter det laddar startbatteriet ur sig. Jag har kollat med voltmätare på tändningslåset och allt verkar vara i sin ordning. Jag får alltid 12v på en kontakt, i läge 2 på on kontakten och i läge 3 på startkontakten. Precis som på det gamla jag bytte från.

 

Var ska jag börja i felsökningen?

 

Kollade med voltmätaren på förbrukarbatteriernas kopplingsplint och fick då 0,37v med huvudbrytaren av?!?! Är detta rimligt? Jag fattar ingenting. På startmotorn får jag 12v från startbatteriet och från startmotorn går kabel upp till tändningslåset.

 

Ska försöka skissa ihop ett kopplingsschema på hur det ser ut nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla loss pluskabeln från batteriet och sätt en amperemätare emellan.  Antagligen har du en alldeles för hög läckström.  Koppla sedan ur en sak i taget tills strömmen går ner till 0, så har du förhoppningsvis hittat tjuven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag antar att det bara är att ta bort en sak i taget som gäller... Skulle det funka att ta amp. mätaren från instrumentpanelen och sätta mellan på startkretsen?

 

Hur är det med 0,37v när förbrukningsbatterierna är frånkopplade? Hur ska man tolka det?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på en annan grej, generatorn laddade inte när jag testkörde motorn. Mätte över batterierna och fick runt 12,6 även om motrn var på. Jag vet att generatorn är i riktigt risigt skick. Kan detta vara något som tömmer batterierna? Det är ju som sagt bara startmotor och generator som sitter på den kretsen (vad jag vet) Tyst

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om generatorn inte laddar så är det ju ganska säkert den som ställer till det för dig.

Det kan vara jordfel eller dioderna som är slut i den, vanligt fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle spontant inte vara rädd för lite spänningsskillnader i ett nedstängt system, det känns helt naturligt.  Det är oönskade strömmar som du vill bli av med.

En risig generator?  Tja, för all del.  Om den ligger på någonstans internt så kommer det garanterat att dra ur batterierna.  Koppla ur generatorn om det går att göra enkelt, och se om krypströmmarna försvinner.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En voltmeter behöver inte mycket ström för att göra utslag. Det innebär att man ofta får utslag även på avstängda avsnitt. Lite salt på ytan runt en strömbrytare leder lite ström som räcker för att ge lite utslag med en voltmeter.

Gör som tips ovan, ta av en kabelsko från en av polerna vid batteriet och kolla med allt avstängt att det inte är någon större ström. Någon mA får man kanske leva med. 1 mA i tusen timmar blir en Ah. Är det t.ex  0,1 A så dras batteriet ur på nån månad och anledning att söka felet.

Då kan du koppla bort båda polskorna och söka med motståndsmätning. 120 Ohm drar ur 0,1 A och kan då mätas upp med instrumentet på plus- och minuskabelskorna vid batteriet. Gäller sedan att leta sig fram till felkällan, hela tiden med mätpinnen på minus resp. plus. Koppla bort ledarna vid t.ex en strömbrytare, tändningslås, mm och mäta bara på den prylen. Motståndet ska vara stort som möjligt, gärna oändligt eller några MOhm (millioner Ohm). Men även 12000 Ohm ger så lite urladdning som 1 mA och alltså försumbart.

U=I*R eller I=U/R  t.ex 12V/120 Ohm blir 0,1 A (100 mA)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte generatorn laddar så laddas startbatteriet ur av tändspolen när tändningen är på. Inte så många ampere, men ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Blir till att rycka bort generatorn imorgon! Tänkte skruva loss startmotorn också och bättra på lite färg och kontaktytor på den också, är det något speciellt man bör tänka på? Sitter bara med 2 bultar tror jag...

 

EDIT:

 

Det var generatorn som spökade!!



Senast ändrad av RasmusR4 | 19 maj 2010 | 22:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...