Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Ksson

VolvoPentas överpriser på olja

Rekommendera Poster

Har flertalet gånger förfasats över VolvoPentas dyra oljor. Har ett DPG drev som enligt Penta kräver 3,1 liter Helsyntetisk Transmissionsolja SAE75W-140 som de tar 300kr/liter för 2009 års priser.

Har efter lite efterforskning konstaterat att både Mobil Delvac helsyntetisk transmissionsolja 75W-140 som Scania har i sina bakaxlar och växlar och Texacos Geartex S5 75W-140 har precis samma specifikationer som pentas olja. Priset man betalar som kund för dessa oljor är mellan 80-100kr inkl moms.

Pentas specifikation på motorolja hos andra oljeleverantörer betalar man ca 20 kr/liter för istället för penta skyhöga literpris. Stora maskinleverantörer har i princip samma oljespecifikation som penta för sina dieselmotorer.

Ett anna exempel är Pentas pris på RACOs bränslefilter som är mycket högre än RACOS egna priser på sama filter.

Varför denna enorma prisskillnad??

Någon som har andra erfarenheter av pentas skyhöga priser jämfört med andra leverantörer av delar?

//Patrik 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att de andra nämnda oljorna har exakt samma egenskaper som VP's? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt pentas och de andras specifikationsblad har oljorna samma kvaliteter och konsistenser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle ju kunna tänka sig att VP's oljor innehåller speciella marina aditiver, som skyddar bättre mot väta, korrosion och kanske även annat. Jag vet inte, men det skulle vara intressant att veta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om Volvo Penta har egna oljeriggar eller om de har ett eget raff? eller byter de etiketter på någon annans dunkar, och är typ namnbytare ???

 

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prisskillnaden beror på att det är olika marknader. En privatperson är beredd att betala för tryggheten och VP är inte dummare än att de tar betalt därefter. VP har ju under åren investerat väldigt stora pengar i sitt varumärke och de kan de ta igen genom högre priser på VP-märkta delar. Jag tvivlar på att en yrkesbåtsförare med VP-maskin köper olja på femlitersdunk på Seasea.

Nu är ju faktiskt VP så reko att de i manualen anger vilken kvalitetsspecifikation oljan ska uppfylla, och därmed är det möjligt att köpa annan olja med motsvarande specifikation om man nu skulle känna för det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte så att jag tror att VP tillverkar sin olja själv, men jag håller det inte för otroligt att man köper in olja av någon annan leverantör för att sedan tillföra någon/några tillsats/tillsatser som gör att oljan klarar av att smörja och hålla korrosion borta även vid en viss inblandning av vatten. Som sagt detta vet jag inte, men det skulle vara intressant att veta.

Sedan kan man ju alltid diskutera om det är värt prisskillnaden i så fall.



Senast ändrad av Esteve | 12 maj 2010 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...