Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
EilivEmilie

Sugen på ett jordenruntäventyr? Ta chansen med oss!

Rekommendera Poster

Hej!

Drömmer du om ett världsomseglingsäventyr och är beredd att satsa helhjärtat? Vi söker 1-2 extra besättningsmedlemmar till en tvåårig segling runt jorden med avsegling i juli 2011. Som besättningsmedlemmar är vi alla lika delaktiga i projektet och i planering av resan. Vi ställer inga större krav på seglingserfarenhet utan är mer inriktade på att hitta trevliga och entusiastiska personer med äventyrslusta som är lätta att komma överens med.

Vi är ett par på 24 respektive 25 år som planerar att segla jorden runt. Vi har precis tagit examen från Umeå Universitet och har fått jobb i Kristinehamn där vi kommer att ägna kommande år till att arbeta, spara pengar och planera/förbereda inför det stora äventyret. Som personer är vi ärliga, positiva och lätta att komma överens med.

Tycker du att detta låter som något för dig och vill veta mer om oss och projektet ska du inte tveka att skicka in ett svar på detta inlägg.

Vänligen
Eiliv & Emilie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

vilken sort båt har ni tänkt att segla med.

Har ni båten i dag eller ska ni köpa

Vad för erfarenhet har ni om segling och navigation

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott om plats för 5 pers i en Vega?! Då får de vara väldigt små till växten...  Skrattande

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där det finns hjärterum finns det stjärterum. Det var devisen ombord på Sally Blue. Läs boken, den är en av de bättre jordenruntberättelser jag just läst. Sträckläste den efter min fru så nu vet vi att vi har alldeles för stor båt.

Men så ska vi ju inte varvet runt heller.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Sally har vanan inne. Enligt säker källa ligger hon i hamn i Visby. Bara jaga rätt på och köpa loss. Hon är ju så gott som rustad för de sju haven :)

Man blir sugen på äventyr när man hör om vad de var med om på Sally Blue

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Vi har ännu inte köpt någon båt utan planerar att göra det under sommaren. Exakt vilken det blir är ännu osäkert. Har fastnat lite för en modell som heter Fortissimo som verkar vara bra. Har dock ännu inte kollat in någon i verkligheten.

Gällande erfarenheter från segling och navigation så har jag (Eiliv) kustskepparen och flera säsongers erfarenhet av segling. Emilie har inte så mycket vana men trivs på båtar och har lärt sig en hel del under de gånger vi seglat tillsammans.

Hur ser det ut själv? Intresserad av långsegling?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som läst vårt inlägg. Jag har nu glädjen att informera att vi har ordat med besättning. Totalt blir vi tre tappra män och en tapper kvinna.

Tack för visatintresse!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte på en sak när jag läste ert inlägg. Två år jorden runt är som att jaga genom Stockholms skärgård på en vecka. Man hinner titta men inte se. Tror att alla som gjort resan skulle råda er till tre år i alla fa..

Men två är bättre än inget. Hoppas ni startar en hemsida så man får se hur det går för er.

Lycka till!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Matte1234

Sjutton vad kul!

Håller med ovanstående att ni får starta en hemsida så man ser hur det går för er! :)

Lycka till som sagt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till. Går själv och drömmer om att segla jorden runt. Försök som sagt att skaffa en hemsida så man kan följa er resa. Det skulle verkligen uppskattas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla ni som läst och svarat på vårt foruminlägg! Det är alltid väldigt roligt att det är så många som svarar och intresserar sig. I vilket fall som helst så har jag nöjet att presentera vår hemsida där man kommer kunna följa vår resa. Den är ännu inte färdig och det ska kompletteras med information, men det är en början.

http://www.batenanna.se

Hoppas att ni väljer att följa oss hela vägen runt!

Skepp och hoj!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åh vad roligt! Lägger genast upp hemsidan under mappen: Avseglare 2011. De som ligger under Avseglare 2010 har nu kommit en bit - en del till Karibien medan andra är på väg över. Någon har brutit pg problem medan andra inte tog sig längre än till medelhavet i år.

Håller tummarna för eryes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det saknas en flik - nämligen BÅTEN (eller så är jag lite blind, händer ibland). Det är väldigt intressant att läsa om just båten som segla - hur den är utrustad - layout, och här kan ni också sammanfatta vad hur ni arbetade med henne innan avseglingen och såsmåningeom vilka saker som fungerade resp inte fungerade av tillbehören ombord. Många använder JR-hemsidor inför sin egen planering och då är det viktigt att få veta vad som funkade för de som redan långseglat.

Annars är det en väldigt fin hemsida!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, jag vet att fliken om vår kära Båten Anna saknas och jag håller faktiskt på med den just nu för att lägga upp ikväll. =) Det är ju faktiskt det första man vanligtvis vill veta mer om när man får höra att någon tänkt ge sig av på långsegling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klippt ur Anna-hemsidan:

I viken utanför Havstenssund kryssade vi och länsade om vart annat medan vi försökte ta reda på varför motorn stannat och för att få igång den igen. Så gjorde vi i kanske 90 minuter innan vi gav upp. Jag insåg att vi skulle bli tvungna att lägga till för segel. (För er som aldrig seglat kan jag tala om att det är en ganska avancerad manöver) Just då kändes det dock inte speciellt svårt då förhållandena var idealiska eftersom vinden var parallell med kajkanten. Det skulle bara vara att segla upp båten brevid kajen, släppa på skotet, vinden skulle bromsa båten och jag skulle hoppa i land med ett rep fäst i fören. Lätt som en plätt. Med Gustaf vid rodret styrde vi in mot kajen och gick upp i vind. Tyvärr kom vi några meter ut från kajen vilket ledde till att jag inte kunde hoppa i land. Efter en snabb överläggning om huruvida vi skulle segla ut igen och göra ett nytt försök eller styra in med den lilla fart vi hade kvar, så bestämde vi oss för det sistnämnda. Tyvärr hade vi inte längre fart nog att styra så när vinden fick tag i genuan vändes Annas för rakt emot kajen och vi drev med vinden ett tiotal meter innan båten satte fart. Hela besättningen stod som förstenad då detta var en vändning ingen av oss hade väntat sig. Med full fart var vi på väg in i den trånga marinan. Vårt manöverutrymme var på någon sekund borta då en barnfamilj i en öppen eka dök upp på vår läsida. Med en hårsmån från att ramma dem kom de undan med bara förskräckelsen och en lätt duns i sidan medan vi seglade rätt in i kajkanten med ett brak.

Mitt i paniken försöker jag, som står i fören, att bära av och bromsa upp Anna då hon är på väg upp på akterspegeln på en motorbåt i tvåmiljonersklassen. Jag minns att jag snabbt tänkte: Nu får jag se upp så att jag inte klämmer mig. Det första jag känner är att foten sitter fast och vrids på ett sådant sätt att jag ramlar omkull på däck. Jag kikar ner och ser att detta inte är bra och tänker att nu är något brutet. När Anna tillslut stannat efter en liten duns in i den stora motorbåten så lossnar foten och jag kan hoppa upp på kajen. I samma stund som jag hoppar upp kikar jag ner på foten och jag ser hur min kära stortå helt sonika trillar av foten…

Förlåt att jag klippt och klistrat in din text. Olyckligt med din tå. 

Jag har gjort bort mig vid tilläggning  i Havstenssund och jag tror ni råkade ut för samma sak.

Det går ofta en ström genom sundet och när båten stannar upp förs den av den osynliga kraften, alltid dit man inte tänkt sig.

Vi skulle lägga till mellan två båtar vid bryggan och siktade in oss och saktade farten. Då var vi plötsligt några meter fel och smällde nästan i en av båtarna som vi skulle lägga oss mellan. Jag fattade inte vad som hände. Lite senare såg jag en annan båt som kom fel och förstod sammanhanget. Detta var med motor och ändå hände det alltså.

För en åskådare ser det ut som riktigt klantigt sjömanskap men alla råkar ut för detta någon gång. Sak samma i hamnar som ligger intill en å eller flod. Trosa hamn har jag också gjort samma blunder. Liksom i Nissan, fast där visste man att strömmen var ett par knop och var enklare då trots att den är så kraftig.

Lycka till med båtrustning och på den kommande färden. Det är så roligt att läsa reseberättelser. Man sitter hemma i lugnet och läser följetongen ur verkliga livet och väntar på nästa resebrev. Den 22:e februari pratar Annika & Björn på Lindisfarne http://www.sailaround.info/index.htm på Kryssarklubben i Långedrag. Vi har just anmält oss. Vi har följt deras resor i nästan tio år och det blir jättekul att träffa dem i verkligheten. Deras båt ligger i Queensland i Australien och jag hoppas den inte tagit skada.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej hej!

Det gör absolut inget att du klippt lite text från hemsidan. Den är till för alla som är intresserade. 

Så här i efterhand så känns det inte som det gör så mycket att jag förlorade min ena stortå. Jag står, går och springer som vanligt och det är som tur var inget jag behöver bekymra mig över. Händelsen kan kanske till och med kan vara lite positiv då det har fått en att tänka en extra gång på säkerheten ombord. Vi fick helt enkelt erfarenheten att en till synes enkel manöver kan bli farlig om man har otur. En olycka händer väldigt snabbt. 

Det var nog flera faktorer som bidrog till kaj-krocken och att vi hade en osynlig ström emot oss var säkert en av dem. Vid närmare eftertanke så stannade båten upp bra mycket snabbare än vad vi hade väntat oss vilket i sin tur ledde till att vi tappade styrförmågan vid fel ögonblick.

I vilket fall som helst tycker jag/vi att det är väldigt roligt att du varit in och kika på vår hemsida. Jobbar just nu med mer information om båten och om resrutten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ajajajaj...lät inget vidare att förlora sin tå på det där viset.

Lider med dig! 

Hur är det med balansen nu utan stortå?

 

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När man pratar om balans och så hör man ju ofta att stortån är bland det viktigaste på foten. I de fallen tror jag att man pratar om den lite mer medicinska definitionen av stortån då den tillhörande trampdynan ingår och inte bara den del som sticker ut från foten. Jag blev ju bara av med den utstickande delen och har alltså rent medicinskt sett större delen av tån kvar. 

Om man försöker känna efter när man går så är det stortåns trampdyna som man använder mest  när man går och springer. Självklart gör tån sitt till men man klarar sig väldigt bra utan den. Ioförsig vet jag att det är rätt svårt att föreställa sig hur det känns då jag ofta försökte känna efter hur det skulle vara att gå utan stortå med min vänsterfot då den andra var bandagerad. 

Kontentan är i vilket fall som helst att man klarar sig väldigt bra utan den utstickande delen av tån. Jag kan gå och springa som vanligt. Tyvärr är väl en eventuell balettkarriär inte längre att tänka på, men jag får helt enkelt fortsätta på min civilingenjörssatsning när vi kommer tillbaka istället. smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...