Gå till innehåll
lördag 21 februari 2026
mobisma_peter

Beräkna amperstyrksa, flera förbrukare på samma koppling

Rekommendera Poster

Hur räknar man ut den amperestyrka som en 'Grupp' av förbrukare tex 3 LED lampor på  0,25watt styck och en större LED lampa med 6st 3watts lampor?

Alltså allihopa går till samma säkring, men hur stor bör säkringen vara? och vilken area på sladden. längden till säkringshållaren och förbrukarna är 3,5 - 4 meter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amperen=Watt/Volt

Du har 3x0,25W och 6x3W som blir 18,75 W

Ex:18W och 12V

18/12 blir 1,5 A

1,5 kvmm räcker för den lilla strömmen och kan säkras med 2A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

P=IxU

P = 3x0,25 6x3 = 18,75 W

18,75 = I x 12

I = 1,5625 A (om spänningen mot all förmodan skulle vara så låg som 12 volt - men då är det mycket hög tid att ladda batterierna)

Ledning 2x 2,5 mm2 förtennt kopparledning säkrat 10 A.

Gennerellt lägger man alltd 2,5 mm2 i båtar. När det gäller ledningar till lysdioder kan man väl tänka sig att gå ner i area. Kommer att installera en del lysdiodsbelysning i min båt framöver och det är möjligt att jag drar 2x1,5 mm2 förtennt kopparledning om det bara är lysdiodsbelysning det är frågan om. I pricip skulle man ju kunna tänka sig ännu klenare ledingar vid så små belastningar. Det blir ju inget spänningsfall att tala om. Men att dra klenare ledningar än 1,5 mm2 i en båt, det kan jag inte tänka mig (men så är jag ju också en gamal stofil), och de skall va förtenta - för att undgå svarta döden.

Visserligen får man säkra 2,5 mm2 ledning 16 A i 230 Voltssystem, men det är ju onödigt med en sån stor säkring om det inte absolut behövs. Säkringen är avsedd för att skydda ledningen. Sen att hålla på att labba med en massa olika säkringsstorleka är ju inte heller så praktiskt. Ha så få säkringstorlekar som möjligt. I princip skulle man ju kunna säkra gruppen med 2 A, men man skall inte röra till livet mer än nödvändigt. Det är rörigt nog ändå.

12 voltssystem är ju en klenspänningsanläggning, men definitift en starkströmsanläggning. Att förorsaka en kortslutning mellan batteripolerna är inget jag rakomenderar. Skrikandes

Det elektrisak är i teorin mycket mer än två hål i väggen

När jag hade starta närradion i Sotenäs i slutet av 1980talet (Radio Sotenäs 95,3 Mhz) hade någon smugit upp en skyllt på studiorutan, på vilken det stod;

Teori - man vet allting, men inget fungerar.

Praktik - allting fungerar, men ingen vet varför.

På denna arbetsplats är teori och praktik förenade.

Inget fungerar och ingen vet varför

Konstigt nog fungerar närradion i Sotenäs fortfarande -men det är inte min förtjänst.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...