Gå till innehåll
fredag 23 januari 2026
Empirikos

vad göra åt vatten i drevoljanpå 110 s?

Rekommendera Poster

Hej,

upptäckte till min fasa i helgen att det hade kommit vatten i drevoljan på mitt 110 s. drev. Efter att ha gjort efterforskningar på nätet så har jag kommit fram till att det är relativt vanligt att dessa problem uppkommer till följd av dålig tätning i propellleraxel alternativt tätningsplugg. Har därför monterat bort axeln med packhus för att kunna lämna in dessa på service. Vad jag undrar är tänker jag rätt eller bör jag lämna in hela drevet. Hur skulle ni göra om ni befann er i min situation med begränsade kunskaper och tight budget.

Hälsningar

Empirikos 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dun tänkta åtgärd är vad som behövs. Om det nu skulle bara vara avtappningspluggen som läcker är det inte fel att få nya tätningsringar på propelleraxeln. Jag har själv bytt dessa då vi hade gråaktig olja för några år sedan. Drevet sitter som berget på axeln och måste dras bort men det gick med en stor avdragare från Biltema. Bra jobb att lämna bort om nån verkstad har tid.

Det bör inte vara så farligt dyrt, det tar en timme för en amatör och bör gå på halva tiden för en expert.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för svar, jag har nu lämnat in axeln på Björnhammarvarvet, ska också byta packningen på avtappningen. Jag återkommer efter sjösättning och berättar hur det gck.

Hälsningar

Empirikos

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se senaste numret av Praktiskt Båtägande, där har man isär ett drev (110s eller 120s) med exakt ditt problem. Och lösningen verkar vara att fixa tätningen precis som du gör. Där finns lite allmänna tips om monteringen också. Kan vara värt att kolla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

tack för tipset!

jag har inhandlat tidningen idag och mycket riktigt så var det en del att tänka på vid återmonteringen. Jag är osäker om min packbox hade alla tätningsringar. Fick SMS från Björnhammarvarvet idag att de ville ha 1600 för arbetet. Det känns helt ok tycker jag eftersom det är inklusive material, som inte är helt billigt. Jag tror även att man hade behövt något slags specialverktyg för att få av packboxen. Om man dessutom betänker att praktiskt båtägande uppskattar arbetstiden som en heldag så känns det helt rätt.

Nu återstår bara att se om detta var lösningen på problemet.

Återkommer efter sjösättning.

Hälsningar

E.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...