Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jorgen01

Oljetrycks givare

Rekommendera Poster

Någon som vet om man kan kontrollera en oljetrycksgivare med hjälp utav tryckluft och en motståndsmätare?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det borde gå att kontrollera om den fungerar överhuvudtaget. Däremot så går det inte att kontrollera om den visar rätt värde då luft går att komprimera vilket inte olja gör. Dessutom har man problemet att den kanske inte är tillräckligt tät för luft.

/Micke W



Senast ändrad av lizardking | 21 april 2010 | 21:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara se om motståndet i den ändras, om det gör det så har jag fel på instrumentet. Oljetrycket har jag mätt med lös klocka och det är ok.

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte bara mäta moståndet i givaren vid motor på/av och kanske några olika varvtal? Och/eller spänningen över instrumentet? Då slipper du ju t.o.m. ta loss givaren.

Eller om den nu är lös och du har grejorna, testa med tryckluft, du har ju inte mycket att förlora. Att luften komprimeras påverkar ju inte själva trycket, bara mängden luft som behövs. Ändrar sig inte motståndet vet du ju dock inte om det är givaren som är felaktig eller din testmetod. Men ändrar den sig så är det antingen kablaget eller instrumentet och då får du väl i alla fall mäta spänningen över instrumentet för att vara säker...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippade tryckluften, monterade tillbaks givaren och anslöt givarkabeln till motorblocket. Då rörde sig visaren i oljetrycksinstrumentet några millimeter, kan man då utgå ifrån att det är ok eller skall visaren gå i topp vid en sådan manöver? Motorn avstängd. Nästa övning blir med ohm mätare mellan givare och kabel för att se om det finns någon variation i motståndet med motorn påslagen. Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar?

 

JJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visaren skall peka på noll kp/m^2, så normalt lämnar den ändstoppet men rör sig inte mycket. Vridspole-instrumentet ligger väl i serie med givarmotståndet och mäter strömmen, om än graderat som tryck.

Skulle kopplat in multimetern i serie för strömmätning, bägge instrumenten bör då ändra sig proportionellt. D.v.s. ett visst tryck motsvaras av en given ström, sas som en fast växelkurs.

Avviker värdena olinjärt så har nog den fjäderbelastade vridspolen beckat igen i nån punkt, så att mer ström än normalt behövs för att öka utslaget? 
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridspoleinstrument

/ Thomas



Senast ändrad av Thomas-1 | 23 april 2010 | 13:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen känns det som vi går runt det eventuella problemet.

Frågan är väl ifall intstrumentet inte visar något oljetryck när det finns oljetryck eller ifall det visar för stort eller för litet värde i förhållande till det som trådskaparen mätte med ett annat instrument.

En ytterligare fråga är väl ifall instrumentet följer förändringen av oljetrycket utan någon avvikelse från det rätta värdet.

/Micke W

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hejsan

Har också problem med min oljetrycksgivare ,när motorn går står visaren på max.kan det vara elfel  ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...